Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung

Han M, Elsaesser S, Lang V, Ditton H (2017)
Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 37(2): 174-194.

Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | Deutsch
 
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Autor*in
Han, Meike; Elsaesser, Sibylle; Lang, VolkerUniBi; Ditton, Hartmut
Alternativer Titel
Gender-specific Grading? The Influence of Behavioral Features as Evaluated by Teachers on Grading
Abstract / Bemerkung
This paper investigates the role of teacher-rated work habits and social behavior on school grades during primary schooling. Based on the German school law it is shown that teachers' scope of discretion might be an indication for gender differences in grading. We use longitudinal data from the study "Competence development and educational trajectories within the school system" (KOALA-S). Our results show that in contrast to social behavior, work habits have a substantial positive effect on grades in both major subjects, German and mathematics. While gender differences for grades in German are completely mediated by work habits, there remains a gender gap to the disadvantage of girls for grades in mathematics. We discuss our results with regard to possible processes of gender-stereotyping in grading and related consequences for the subject-specific self-perception of girls.
Stichworte
Gender; performance evaluation; work habits; social behavior; school; grades; educational inequality; primary school
Erscheinungsjahr
2017
Zeitschriftentitel
Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation
Band
37
Ausgabe
2
Seite(n)
174-194
ISSN
1436-1957
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2912989

Zitieren

Han M, Elsaesser S, Lang V, Ditton H. Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation. 2017;37(2):174-194.
Han, M., Elsaesser, S., Lang, V., & Ditton, H. (2017). Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 37(2), 174-194.
Han, Meike, Elsaesser, Sibylle, Lang, Volker, and Ditton, Hartmut. 2017. “Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung”. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 37 (2): 174-194.
Han, M., Elsaesser, S., Lang, V., and Ditton, H. (2017). Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 37, 174-194.
Han, M., et al., 2017. Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, 37(2), p 174-194.
M. Han, et al., “Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung”, Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation, vol. 37, 2017, pp. 174-194.
Han, M., Elsaesser, S., Lang, V., Ditton, H.: Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation. 37, 174-194 (2017).
Han, Meike, Elsaesser, Sibylle, Lang, Volker, and Ditton, Hartmut. “Geschlechtsspezifische Benotung? Der Einfluss der von Lehrkräften eingeschätzten Verhaltensmerkmale auf die Notengebung”. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 37.2 (2017): 174-194.
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