Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf
Lohmann H, Groh-Samberg O (2010)
Zeitschrift für Soziologie 39(6): 470-492.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
Download
Es wurden keine Dateien hochgeladen. Nur Publikationsnachweis!
Autor*in
Lohmann, HenningUniBi;
Groh-Samberg, Olaf
Einrichtung
Abstract / Bemerkung
In Germany the transition from primary school to the different tracks of secondary school is decisive for students’
later educational careers as subsequent track mobility is rather low. This paper focuses on the role of teachers’ recommendations
of secondary school tracks at the end of primary school. We use data from the German Socio-Economic
Panel Study (SOEP), and our sample consists of persons born between 1984 and 1991. We show that the acceptance of
teachers’ recommendations is socially selective and that differences in the acceptance of recommendations according to
social origin have a significant impact on later educational outcomes. Assuming that participation in the academic track
(Gymnasium) at age 17 is an indicator of educational achievement we find that the rejection of low-track recommendations
pays off in particular for children of parents with high educational levels. Assuming that the attendance of the
Gymnasium at age 17 predetermines the chance of earning university entry qualifications, this outcome is of crucial importance
for post-secondary educational achievement. We interpret our results as support for the hypothesis that the rejection
of track recommendations is a particular manifestation of the secondary effects of social origin.
Erscheinungsjahr
2010
Zeitschriftentitel
Zeitschrift für Soziologie
Band
39
Ausgabe
6
Seite(n)
470-492
ISSN
0340-1804
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2521799
Zitieren
Lohmann H, Groh-Samberg O. Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf. Zeitschrift für Soziologie. 2010;39(6):470-492.
Lohmann, H., & Groh-Samberg, O. (2010). Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf. Zeitschrift für Soziologie, 39(6), 470-492.
Lohmann, Henning, and Groh-Samberg, Olaf. 2010. “Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf”. Zeitschrift für Soziologie 39 (6): 470-492.
Lohmann, H., and Groh-Samberg, O. (2010). Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf. Zeitschrift für Soziologie 39, 470-492.
Lohmann, H., & Groh-Samberg, O., 2010. Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf. Zeitschrift für Soziologie, 39(6), p 470-492.
H. Lohmann and O. Groh-Samberg, “Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf”, Zeitschrift für Soziologie, vol. 39, 2010, pp. 470-492.
Lohmann, H., Groh-Samberg, O.: Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf. Zeitschrift für Soziologie. 39, 470-492 (2010).
Lohmann, Henning, and Groh-Samberg, Olaf. “Akzeptanz von Grundschulempfehlungen und Auswirkungen auf den weiteren Bildungsverlauf”. Zeitschrift für Soziologie 39.6 (2010): 470-492.
Link(s) zu Volltext(en)
Access Level
Closed Access