Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen
Ketelsen R, Schulz M, Driessen M (2011)
Das Gesundheitswesen 73(02): 105-111.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
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Autor*in
Ketelsen, R.;
Schulz, M.;
Driessen, MartinUniBi
Alternativer Titel
Coercive Measures: A Comparison between Six Psychiatric Departments
Abstract / Bemerkung
Ziel der Untersuchung: Obwohl Zwangsmaßnahmen einen Qualitätsindikator in der psychiatrischen Behandlung darstellen, existieren bisher kaum Vergleichsdaten. Ziel dieser Studie war der Vergleich der Inzidenz von Fixierungen und Isolierungen, den eingreifendsten Zwangsmaßnahmen in psychiatrischen Kliniken. Es wurde die Hypothese formuliert, dass sich die durchschnittliche Dauer dieser Zwangsmaßnahmen statistisch signifikant hinsichtlich der Merkmale Klinik, Geschlecht und Diagnose unterscheidet.
Methodik: Inzidenz und Dauer von Fixierungen und Isolierungen an sechs psychiatrischen Kliniken im 1. Halbjahr 2004 wurden verglichen und der Zusammenhang der Dauer mit Diagnose, Geschlecht und Krankenhaus mittels nichtparametrischer Testverfahren untersucht.
Ergebnisse: Bei 3,0% von 10 352 behandelten Fällen wurde eine Fixierung oder Isolierung durchgeführt mit einer Varianz zwischen den Kliniken von 1,9-7,4%. Die durchschnittliche Anzahl der Zwangsmaßnahmen pro betroffenem Fall betrug 3,7 mit einer durchschnittlichen Dauer von 5,0 Stunden pro Maßnahme (range <0,1-290,8) und einer kumulativen Dauer pro betroffenem Fall von 18,1 Stunden. Die Inzidenz und Dauer variierte erheblich zwischen den Kliniken und zwischen den diagnostischen Gruppen. Die Dauer der Maßnahmen unterschied sich signifikant zwischen einigen Kliniken (p<0,001) und Diagnosen (p<0,001). Patienten mit organischen Störungen (ICD-10: F0) wurden am längsten fixiert und isoliert. Die Maßnahmen dauerten bei Frauen kürzer als bei Männern (p<0,05).
Schlussfolgerung: Für die variierende Frequenz und Dauer der Maßnahmen müssen klinikbezogene Faktoren neben Diagnosegruppen ebenfalls Berücksichtigung finden. Ein national abgestimmtes standardisiertes Erhebungsverfahren für Zwangsmaßnahmen in der stationären psychiatrischen Versorgung sollte zur transparenten Darstellung dieses Qualitätsindikators entwickelt und implementiert werden.
Objective: Although coercive measures are one of the indicators for the quality of psychiatric in-patient care, reliable and valid data comparing the practices are hardly available. The purpose of this study was to analyse the incidence and duration of mechanical restraint and seclusion in psychiatric hospitals in Germany. We hypothesised that the duration of these coercive measures is associated not only with gender and diagnosis of the patients, but also with the clinics themselves. Methods: Incidence and duration of coercive measures (mechanical restraint and seclusion) among patients in the year 2004 were analysed in six German psychiatric hospitals. Furthermore, the association of the length of these coercive measures with diagnosis, gender, and hospital was analysed using non-parametric statistical tests. Results: 3.0% of 10 352 cases treated in 2004 were exposed to mechanical restraint and seclusion with a range from 1.9-7.4% on comparing the hospitals. On average, these measures were applied 3.7 times per patient (case) with each single intervention lasting 5.0 h (mean, range <0.1-290.8). The incidence and duration of coercive measures varied highly between different diagnostic groups and different hospitals. The length of these measures differed significantly between hospitals (p<0.001) and diagnoses (p<0.001). In patients with organic psychiatric disorders (ICD-10: F0) we observed the longest duration. Furthermore the duration of coercive measures in female patients was shorter than that for male patients (p<0.05). Conclusion: Data interpretation should consider numerous confounding factors such as case mix and hospital characteristics. The handling of coercive measures is an important quality feature. Therefore standardised survey methods should be developed and nationwide implemented.
Objective: Although coercive measures are one of the indicators for the quality of psychiatric in-patient care, reliable and valid data comparing the practices are hardly available. The purpose of this study was to analyse the incidence and duration of mechanical restraint and seclusion in psychiatric hospitals in Germany. We hypothesised that the duration of these coercive measures is associated not only with gender and diagnosis of the patients, but also with the clinics themselves. Methods: Incidence and duration of coercive measures (mechanical restraint and seclusion) among patients in the year 2004 were analysed in six German psychiatric hospitals. Furthermore, the association of the length of these coercive measures with diagnosis, gender, and hospital was analysed using non-parametric statistical tests. Results: 3.0% of 10 352 cases treated in 2004 were exposed to mechanical restraint and seclusion with a range from 1.9-7.4% on comparing the hospitals. On average, these measures were applied 3.7 times per patient (case) with each single intervention lasting 5.0 h (mean, range <0.1-290.8). The incidence and duration of coercive measures varied highly between different diagnostic groups and different hospitals. The length of these measures differed significantly between hospitals (p<0.001) and diagnoses (p<0.001). In patients with organic psychiatric disorders (ICD-10: F0) we observed the longest duration. Furthermore the duration of coercive measures in female patients was shorter than that for male patients (p<0.05). Conclusion: Data interpretation should consider numerous confounding factors such as case mix and hospital characteristics. The handling of coercive measures is an important quality feature. Therefore standardised survey methods should be developed and nationwide implemented.
Stichworte
Zwangsmaßnahmen;
Isolierung;
Fixierung;
coercive measures;
seclusion;
mechanical restraint
Erscheinungsjahr
2011
Zeitschriftentitel
Das Gesundheitswesen
Band
73
Ausgabe
02
Seite(n)
105-111
ISSN
0941-3790
eISSN
1439-4421
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/2093301
Zitieren
Ketelsen R, Schulz M, Driessen M. Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen. Das Gesundheitswesen. 2011;73(02):105-111.
Ketelsen, R., Schulz, M., & Driessen, M. (2011). Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen. Das Gesundheitswesen, 73(02), 105-111. https://doi.org/10.1055/s-0029-1246181
Ketelsen, R., Schulz, M., and Driessen, Martin. 2011. “Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen”. Das Gesundheitswesen 73 (02): 105-111.
Ketelsen, R., Schulz, M., and Driessen, M. (2011). Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen. Das Gesundheitswesen 73, 105-111.
Ketelsen, R., Schulz, M., & Driessen, M., 2011. Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen. Das Gesundheitswesen, 73(02), p 105-111.
R. Ketelsen, M. Schulz, and M. Driessen, “Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen”, Das Gesundheitswesen, vol. 73, 2011, pp. 105-111.
Ketelsen, R., Schulz, M., Driessen, M.: Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen. Das Gesundheitswesen. 73, 105-111 (2011).
Ketelsen, R., Schulz, M., and Driessen, Martin. “Zwangsmaßnahmen im Vergleich an sechs psychiatrischen Abteilungen”. Das Gesundheitswesen 73.02 (2011): 105-111.
Daten bereitgestellt von European Bioinformatics Institute (EBI)
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