Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse
Brandt A, Möller J, Kohse-Höinghaus K (2008)
ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 22(1): 5-12.
Zeitschriftenaufsatz
| Veröffentlicht | Deutsch
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Autor*in
Brandt, Alexander;
Möller, Jens;
Kohse-Höinghaus, KatharinaUniBi
Einrichtung
Abstract / Bemerkung
Science laboratories are disposed to enhance students' motivation for science classrooms in school. The present study was carried out to investigate this assumption for a particular chemistry lab. We received data on motivational variables of N = 272 students before and after they visited the lab. Their data were compared with the data of N = 222 students from a control group. Results indicate that visiting the lab enhances students' motivation. One week after the visitation, the domain-specific self-concept was higher for the lab group than for the control group. Furthermore, the decline in interest typically found in this age-group was lower in the lab group for several interest components. However. as a follow-up questionnaire four months after the visitation shows, differences between the groups were not ongoing.
Stichworte
science laboratory;
self-concept;
science education;
interest
Erscheinungsjahr
2008
Zeitschriftentitel
ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE
Band
22
Ausgabe
1
Seite(n)
5-12
ISSN
1010-0652
Page URI
https://pub.uni-bielefeld.de/record/1587713
Zitieren
Brandt A, Möller J, Kohse-Höinghaus K. Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse. ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE. 2008;22(1):5-12.
Brandt, A., Möller, J., & Kohse-Höinghaus, K. (2008). Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse. ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE, 22(1), 5-12. https://doi.org/10.1024/1010-0652.22.1.5
Brandt, Alexander, Möller, Jens, and Kohse-Höinghaus, Katharina. 2008. “Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse”. ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 22 (1): 5-12.
Brandt, A., Möller, J., and Kohse-Höinghaus, K. (2008). Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse. ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 22, 5-12.
Brandt, A., Möller, J., & Kohse-Höinghaus, K., 2008. Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse. ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE, 22(1), p 5-12.
A. Brandt, J. Möller, and K. Kohse-Höinghaus, “Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse”, ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE, vol. 22, 2008, pp. 5-12.
Brandt, A., Möller, J., Kohse-Höinghaus, K.: Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse. ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE. 22, 5-12 (2008).
Brandt, Alexander, Möller, Jens, and Kohse-Höinghaus, Katharina. “Was bewirken außerschulische Experimentierlabors? Ein Kontrollgruppenexperiment mit Follow up-Erhebung zu Effekten auf Selbstkonzept und Interesse”. ZEITSCHRIFT FUR PÄDAGOGISCHE PSYCHOLOGIE 22.1 (2008): 5-12.
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