Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie

Berding F, Basten M, Brauer H, Stiller C, Schmid S, Rebmann K, Schloemer T, Wilde M (2017)
Psychologie in Erziehung und Unterricht 64(3): 223-237.

Download
No fulltext has been uploaded. References only!
Journal Article | Original Article | Published | German

No fulltext has been uploaded

Author
; ; ; ; ; ; ;
Alternative Title
Development of a Questionnaire for Assessing Beliefs About Learning in Biology
Abstract
In this paper we describe the development of scales for assessing learners' beliefs about learning in biology. The scales can be used for conducting scientific studies or diagnosing learning prerequisites. The paper argues that reliable instruments for assessing beliefs about knowledge, knowing and learning are still missing. The need to differentiate between beliefs about knowledge and knowing on the one hand and beliefs about learning on the other hand is lined out. Based on a literature review, scales measuring the beliefs about ability, effort, and speed to learn are developed. 363 teacher students for biology and nature and life (Sachunterricht) participated in the study. Factor analyses provide evidence for the assumed beliefs about learning. All scales reach high values for Cronbach's a ranging between .71 and .86. Discriminant validity of the scales is proved by the strict Fornell-Larcker-Criterion. The paper draws conclusions for further scale development.
Publishing Year
ISSN
PUB-ID

Cite this

Berding F, Basten M, Brauer H, et al. Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 2017;64(3):223-237.
Berding, F., Basten, M., Brauer, H., Stiller, C., Schmid, S., Rebmann, K., Schloemer, T., et al. (2017). Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 64(3), 223-237. doi:10.2378/peu2017.art14d
Berding, F., Basten, M., Brauer, H., Stiller, C., Schmid, S., Rebmann, K., Schloemer, T., and Wilde, M. (2017). Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie. Psychologie in Erziehung und Unterricht 64, 223-237.
Berding, F., et al., 2017. Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie. Psychologie in Erziehung und Unterricht, 64(3), p 223-237.
F. Berding, et al., “Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie”, Psychologie in Erziehung und Unterricht, vol. 64, 2017, pp. 223-237.
Berding, F., Basten, M., Brauer, H., Stiller, C., Schmid, S., Rebmann, K., Schloemer, T., Wilde, M.: Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 64, 223-237 (2017).
Berding, Florian, Basten, Melanie, Brauer, Heike, Stiller, Cornelia, Schmid, Sebastian, Rebmann, Karin, Schloemer, Tobias, and Wilde, Matthias. “Empirische Arbeit: Entwicklung von Skalen zur Erhebung domänenspezifischer Vorstellungen über das Lernen in der Biologie”. Psychologie in Erziehung und Unterricht 64.3 (2017): 223-237.
This data publication is cited in the following publications:
This publication cites the following data publications:

Export

0 Marked Publications

Open Data PUB

Web of Science

View record in Web of Science®

Search this title in

Google Scholar