Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments

Hammer S, Carlson SA, Ehmke T, Koch-Priewe B, Köker A, Ohm U, Rosenbrock S, Schulze N (2015)
Zeitschrift für Pädagogik (Beiheft 61): 32-54.

Journal Article | Published | German

No fulltext has been uploaded

Abstract
Pre-service teachers of all subject areas need learning opportunities in the field of German as a Second Language (GSL) in order to adequately facilitate second language learners in the content classroom. On the basis of a competency model including the sub-competencies Subject-specific registers, Multilingualism and Didactics, the BMBF-project DaZKom has conducted a validation study. This included developing a test instrument with 68 items and analyzing it with IRT-methods. The results of the validation study (N = 252) show the expected correlations between GSL competency and linguistic knowledge as well as pedagogical knowledge, yet that test measures a conceptually independent construct. Furthermore, it is found that pre-service teachers with a higher number of learning opportunities and semesters, and with German as a study subject, show a higher GSL competency.
Publishing Year
ISSN
PUB-ID

Cite this

Hammer S, Carlson SA, Ehmke T, et al. Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments. Zeitschrift für Pädagogik. 2015;(Beiheft 61):32-54.
Hammer, S., Carlson, S. A., Ehmke, T., Koch-Priewe, B., Köker, A., Ohm, U., Rosenbrock, S., et al. (2015). Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments. Zeitschrift für Pädagogik(Beiheft 61), 32-54.
Hammer, S., Carlson, S. A., Ehmke, T., Koch-Priewe, B., Köker, A., Ohm, U., Rosenbrock, S., and Schulze, N. (2015). Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments. Zeitschrift für Pädagogik, 32-54.
Hammer, S., et al., 2015. Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments. Zeitschrift für Pädagogik, (Beiheft 61), p 32-54.
S. Hammer, et al., “Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments”, Zeitschrift für Pädagogik, 2015, pp. 32-54.
Hammer, S., Carlson, S.A., Ehmke, T., Koch-Priewe, B., Köker, A., Ohm, U., Rosenbrock, S., Schulze, N.: Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments. Zeitschrift für Pädagogik. 32-54 (2015).
Hammer, Svenja, Carlson, Sonja Alexandra, Ehmke, Timo, Koch-Priewe, Barbara, Köker, Anne, Ohm, Udo, Rosenbrock, Sonja, and Schulze, Nina. “Kompetenz von Lehramtsstudierenden in Deutsch als Zweitsprache. Validierung des GSL-Test.instruments”. Zeitschrift für Pädagogik Beiheft 61 (2015): 32-54.
This data publication is cited in the following publications:
This publication cites the following data publications:

Export

0 Marked Publications

Open Data PUB

Web of Science

View record in Web of Science®

Search this title in

Google Scholar