Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter

Werron T (2012)
Zeitschrift für Soziologie 41(5): 338-355.

Journal Article | Published | German

No fulltext has been uploaded

Alternative Title
What Do Nation-States Compete for? A Historical-Sociological Perspective on Competition for "Soft" Global Goods
Abstract
Die Annahme einer Konkurrenz von Nationalstaaten ist eine gängige Prämisse historischer und soziologischer Studien zu Entstehung und Wandel des modernen Nationalstaatssystems. Worum Nationalstaaten konkurrieren, wird jedoch selten genauer gefragt. Der Aufsatz vertritt die These, dass deshalb bestimmte Formen der Konkurrenz vernachlässigt worden sind: Konkurrenzen um „weiche“ Güter wie Aufmerksamkeit, Legitimität und Leistungsprestige. Um diese Formen begrifflich zu erschließen, schlägt er ein kommunikationstheoretisches Modell globaler Konkurrenz vor, das sich an Simmels Begriff der Konkurrenz anlehnt und auf die konstitutive Bedeutung çffentlicher Vergleichsdiskurse und universalisierter Dritter wie internationale Organisationen, Sozialwissenschaftler und Journalisten aufmerksam macht. Aus diesem Modell entwickelt er drei Thesen zum Vordringen bestimmter Formen der Nationalstaatskonkurrenz – um Modernitätsprestige, spezifisches Leistungsprestige und Aufmerksamkeit/Legitimität – seit Ende des 19. Jahrhunderts.

The assumption of competition among nation-states is a well-established premise of historical and sociological research on the modern state-system. The literature, however, typically focuses on certain forms of competition: States are seen as engaging in a continual power struggle for "hard" goods such as territories and natural and human resources while competition for "soft" ones such as attention, legitimacy, and the achievement of prestige tends to be neglected. This paper draws attention to the latter goods and presents a sociological model of public forms of competition that combines Simmel's concept of competition with insights from communication theory, media, and globalization research. This model draws attention to the influence of external observers of the state system - universalized third parties such as international organizations, social scientists, and journalists - and to different forms of competition created by such processes and third parties. On this basis, the paper outlines three historical trends in competition between nation-states (and national collective identities) since the late 19th century: competition for the prestige associated with modernity, for the prestige gained by specific cultural achievement, and for attention/legitimacy.
Publishing Year
ISSN
PUB-ID

Cite this

Werron T. Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter. Zeitschrift für Soziologie. 2012;41(5):338-355.
Werron, T. (2012). Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter. Zeitschrift für Soziologie, 41(5), 338-355.
Werron, T. (2012). Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter. Zeitschrift für Soziologie 41, 338-355.
Werron, T., 2012. Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter. Zeitschrift für Soziologie, 41(5), p 338-355.
T. Werron, “Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter”, Zeitschrift für Soziologie, vol. 41, 2012, pp. 338-355.
Werron, T.: Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter. Zeitschrift für Soziologie. 41, 338-355 (2012).
Werron, Tobias. “Worum konkurrieren Nationalstaaten? Zu Begriff und Geschichte der Konkurrenz um „weiche“ globale Güter”. Zeitschrift für Soziologie 41.5 (2012): 338-355.
This data publication is cited in the following publications:
This publication cites the following data publications:

Export

0 Marked Publications

Open Data PUB

Web of Science

View record in Web of Science®

Search this title in

Google Scholar