Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I

Streblow L, Schiefele U, Riedel S (2012)
Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 44(1): 12-26.

Journal Article | Published | German

No fulltext has been uploaded

Author
Alternative Title
Evaluation of the Revised Reading Competence and Reading Motivation Training (LEKOLEMO) for the lower secondary school level
Abstract
Inspired by the results from the PISA study and based on previous intervention programs, the reading competence training LEKOLEMO (Program for Fostering Reading Literacy and Reading Motivation) for 7th-grade students was developed. The training differs from existing programs in two aspects: (1) It comprises tasks pertaining to the PISA reading dimensions retrieving information, text-related interpretation, and reflection and evaluation, and (2) explicitly aims at fostering reading motivation. The present study examined the revised version of LEKOLEMO in a sample of 235 seventh graders. The results confirmed the effectiveness of LEKOLEMO and showed significant effects of medium size on reading competence at the follow-up test. However, effects on intrinsic reading motivation and on self-concept of reading were small and unstable.
Publishing Year
ISSN
eISSN
PUB-ID

Cite this

Streblow L, Schiefele U, Riedel S. Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie. 2012;44(1):12-26.
Streblow, L., Schiefele, U., & Riedel, S. (2012). Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 44(1), 12-26.
Streblow, L., Schiefele, U., and Riedel, S. (2012). Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 44, 12-26.
Streblow, L., Schiefele, U., & Riedel, S., 2012. Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 44(1), p 12-26.
L. Streblow, U. Schiefele, and S. Riedel, “Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I”, Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, vol. 44, 2012, pp. 12-26.
Streblow, L., Schiefele, U., Riedel, S.: Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie. 44, 12-26 (2012).
Streblow, Lilian, Schiefele, Ulrich, and Riedel, Stefanie. “Überprüfung des revidierten Trainings zur Förderung der Lesekompetenz und der Lesemotivation (LekoLemo) für die Sekundarstufe I”. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie 44.1 (2012): 12-26.
This data publication is cited in the following publications:
This publication cites the following data publications:

Export

0 Marked Publications

Open Data PUB

Web of Science

View record in Web of Science®

Search this title in

Google Scholar