Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11

Wöhlert R (2007)
Bielefeld (Germany): Bielefeld University.

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OA
Bielefeld Dissertation | English
Author
Supervisor
Albrecht, Günter (Prof. Dr.)
Alternative Title
Zivilisation gegen Barbarei : Darstellungen von Arabern und Muslimen und nationale Selbstkonzepte in deutschen und U.S.-amerikanischen Printmedien vor und nach dem 11.09.2001
Abstract
Die Dissertation untersucht den Zusammenhang zwischen nationalen Selbstkonzepten und den Darstellungen von Arabern und Muslimen in deutschen und US-amerikanischen Printmedien über acht Wochen vor und vier Wochen nach dem 11.09.2001. Etwa 900 arabische und muslimische Akteure, deren zugeschriebene Merkmale, sowie die dabei vorkommenden expliziten deutschen und US-amerikanischen Selbstbeschreibungen wurden in der Analyse erfasst. Die wichtigsten davon werden in der Arbeit anhand einer typologischen Analyse vorgestellt und diskutiert. Die Analyse zeigt, dass Fremdbeschreibungen in Massenmedien fast permanent mit impliziten und expliziten Selbstbeschreibungen verbunden sind. Das Fremdbild ist mehrheitlich ein Gegenentwurf zum Selbstbild. Dieses deutsche oder amerikanische Selbstbild ist eingebettet in ein westliches Weltbild und geht von einer grundlegenden Dichotomie zwischen einer westlichen Hemisphäre und Arabern und Muslimen als davon differente Andere aus, wobei das westliche kulturelle Zurechnungssystem sowohl der nationalen Selbstbeschreibung als auch der Beschreibung und Bewertung der Anderen dient. Doch diese Bewertung ist kein objektiver Prozess, da die eigenen Prinzipien als erstrebenswerte Standards definiert werden. Die Studie zeigt jedoch auch, dass Araber und Muslime nicht ausschließlich abgewertet werden; deutsche und amerikanische Mediendarstellungen sehen auch Ähnlichkeiten der Anderen. Im Zeit- und Ländervergleich zeigt sich zudem, dass die Konstruktion (nationaler) Kollektivität und Differenz universelle Techniken und Prozesse darstellen, die permanent stattfinden und (massenmedial) kommuniziert werden. Der 11.09.2001 ist dabei Katalysator aber nicht Ursache für die Wahrnehmung der Fremdgruppe, denn das Ereignis bestätigt (orientale) Annahmen und Mythen, die die westliche Wahrnehmung schon vorher geprägt haben.

The dissertation thesis looks at the dialectical interplay of national self concepts and the perception and portrayal of Arabs and Muslims in German and U.S. print media over a period of eight weeks before and four weeks after September 11, 2001. The study identifies about 900 different Arab or Muslim actors, the central features and characteristics those actors are ascribed with, as well as the national self-references that can also be found in this context. In the book, the complexity of actor depictions is introduced on the basis of a typological analysis. The study illustrates that depictions of Others (i.e. other minorities, other nations etc.) are permanently combined with implicit or explicit self depictions. The image of the Other predominantly presents a counter-image to the concept of Self. With regard to Arabs and Muslims, in both countries' media this concept of Self is based on a Western worldview that assumes a central dichotomy between the Western hemisphere and Arabs and Muslims as different Others. A set of Western cultural principles is used not only to describe the Self but also to describe and evaluate the Arab and Muslim Other, and this evaluation does not consequently have to result in negative imaging. The publication provides a detailed illustration of the complexity of Arab and Muslim portrayals and shows that Arabs and Muslims do not solely receive negative images, but are ascribed with a large variety of facets, that - at the same time - reveal interesting new insights into the national self-definition of both Germany and the United States, and the assumed difference towards and similarity with the "Oriental Other". We learn that the construction of national collectivity and difference is a universal technique and process, permanently communicated in the analyzed mass media. The focus on Arabs and Muslims and the central images that are communicated about this large and diverse group do not solely result from the 9/11 attacks but can be found before 9/11 as well.
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Wöhlert R. Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11. Bielefeld (Germany): Bielefeld University; 2007.
Wöhlert, R. (2007). Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11. Bielefeld (Germany): Bielefeld University.
Wöhlert, R. (2007). Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11. Bielefeld (Germany): Bielefeld University.
Wöhlert, R., 2007. Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11, Bielefeld (Germany): Bielefeld University.
R. Wöhlert, Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11, Bielefeld (Germany): Bielefeld University, 2007.
Wöhlert, R.: Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11. Bielefeld University, Bielefeld (Germany) (2007).
Wöhlert, Romy. Civilization versus barbarism : the images of Arabs and Muslims & the national self-concepts in German and U.S. print media around 9/11. Bielefeld (Germany): Bielefeld University, 2007.
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