Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern

Maass EE, Hahlweg K, Heinrichs N, Kuschel A, Naumann S, Bertram H, Staender D, Doepfner M (2010)
Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis 57(1): 46-61.

Journal Article | Published | German

No fulltext has been uploaded

Author
; ; ; ; ; ; ;
Alternative Title
Socioeconomic Status, Mothers' Parenting Style, High Media Use, and the Language and Moths Skills of Kindergarten Children
Abstract
The aim of the present study was to describe the current use of and access to electronic media of kindergarten children, with regard to age, gender, socioeconomic status, and mother's parenting style (N= 748 families). Furthermore cross-sectional links between different media use and the children's language and maths skills were explored (N= 468 families). Relevant covariates were controlled, e. g. socioeconomic status, IQ or behavior problems. Results: Kindergarten children had access to various electronic media and showed higher media use predominantly with growing age, lower socioeconomic status and male gender. An unfavorable parenting style was linked independently from the socioeconomic status with higher television and videogame use, as well as lower audiotape use. Lower language skills were linked positive with higher videogame use, as well as lower audiotape and computer use. On the other hand lower maths skills were linked with higher television and videogame use, as well as lower computer and audiotape use. The results agreed in part with a "socioeconomic-mainstreaming" hypothesis.
Publishing Year
ISSN
PUB-ID

Cite this

Maass EE, Hahlweg K, Heinrichs N, et al. Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis. 2010;57(1):46-61.
Maass, E. E., Hahlweg, K., Heinrichs, N., Kuschel, A., Naumann, S., Bertram, H., Staender, D., et al. (2010). Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis, 57(1), 46-61.
Maass, E. E., Hahlweg, K., Heinrichs, N., Kuschel, A., Naumann, S., Bertram, H., Staender, D., and Doepfner, M. (2010). Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis 57, 46-61.
Maass, E.E., et al., 2010. Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis, 57(1), p 46-61.
E.E. Maass, et al., “Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern”, Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis, vol. 57, 2010, pp. 46-61.
Maass, E.E., Hahlweg, K., Heinrichs, N., Kuschel, A., Naumann, S., Bertram, H., Staender, D., Doepfner, M.: Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern. Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis. 57, 46-61 (2010).
Maass, Enno Edo, Hahlweg, Kurt, Heinrichs, Nina, Kuschel, Annett, Naumann, Sebastian, Bertram, Heike, Staender, Dagmar, and Doepfner, Manfred. “Sozioökonomischer Status, mütterliches Erziehungsverhalten, erhöhter Medienkonsum und die Sprach- und Rechenfertigkeiten von Kindergartenkindern”. Psychologie in Erziehung und Unterricht - Zeitschrift für Forschung und Praxis 57.1 (2010): 46-61.
This data publication is cited in the following publications:
This publication cites the following data publications:

Export

0 Marked Publications

Open Data PUB

Web of Science

View record in Web of Science®

Search this title in

Google Scholar