29 Publikationen
-
2024 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2986503Wang, Qichen, Lin, Yue, Teuber, Ziwen, Li, Fangmin, and Su, Yanjie. “Parental Burnout and Prosocial Behavior among Chinese Adolescents: The Role of Empathy”. Behavioral Sciences 14.1 (2024): 17.PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2979757Hachenberger, Justin, Teuber, Ziwen, Li, Yu-Mei, Abkai, Laura, Wild, Elke, and Lemola, Sakari. “Investigating associations between physical activity, stress experience, and affective wellbeing during an examination period using experience sampling and accelerometry”. Scientific Reports 13.1 (2023): 8808.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965760Teuber, Ziwen, Sielemann, Lena, and Wild, Elke. “Facing Academic Problems: Longitudinal Relationships between Parental Involvement and Student Academic Achievement from A Self-determination Perspective”. British Journal of Educational Psychology 93.1 (2023): 229-244.PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2964680Teuber, Ziwen, Schreiber, Sophia, Rueth, Jana-Elisa, and Lohaus, Arnold. “Emotion regulation among Chinese and German children and adolescents: A binational comparative study”. Current Psychology 42 (2023): 15 Seiten.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2984380Teuber, Ziwen, Grüter, Sandra, Wang, Qichen, Bobrowicz, Katarzyna, Su, Yanjie, and Greiff, Samuel. “The Joys and Sorrows of Parenting: Parental Burnout and Parental Involvement in Chinese and German Parents From a Demands-Resources Perspective”. Journal of Cross-Cultural Psychology (2023).PUB | DOI | WoS
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2954250Teuber, Ziwen, Tang, Xin, Sielemann, Lena, Otterpohl, Nantje, and Wild, Elke. “Autonomy-related Parenting Profiles and their Effects on Adolescents’ Academic and Psychological Development: A Longitudinal Person-oriented Analysis”. Journal of Youth and Adolescence 51 (2022): 1333–1353.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2966075Teuber, Ziwen. “Random-Intercept Cross-Lagged Relationships Between Home-Based Parental Involvement and Student Academic Achievement: A Self-Determination Perspective”. Proceedings of the 2022 AERA Annual Meeting. Washington DC: AERA, 2022.PUB | DOI
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2965868Bath, Malin, Hollmann, Jelena, and Teuber, Ziwen. “Untersuchung Jugendlicher Selbstwertprofile, ihrer Stabilität und Zusammenhänge mit Erziehungsverhalten, Selbstmitgefühl und Lebenszufriedenheit”. Presented at the 52. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Deutschland, 2022.PUB
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2965867Bath, Malin, Hollmann, Jelena, and Teuber, Ziwen. “ Examining adolescents’ self-esteem profiles, their stabilities, and relationships with parenting, self-compassion, and life satisfaction”. Presented at the 10. European Conference of Positive Psychology, Reykjavik, Iceland, 2022.PUB
-
2022 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965732Teuber, Ziwen, Schreiber, Sophia, Rueth, Jana-Elisa, and Lohaus, Arnold. “Emotionsregulation bei chinesischen und deutschen Kindern und Jugendlichen: Ein binationaler Vergleich”. Presented at the DGPs Kongress, Hildesheim, 2022.PUB
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2951408Niewöhner, Thomas, Hoerdler, Leonie, Roxel, Alina, Meindl, Merle, and Teuber, Ziwen. “Zielorientierung, Burnout und Engagement im Hochschulkontext: Integration von Zielorientierung in das Study-Demands-Resources Model ”. Prävention und Gesundheitsförderung 17.1 (2022): 1–6.PUB | PDF | DOI | WoS
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2964315Lan, Xiaoyu, and Teuber, Ziwen. “Symposium: Longitudinal stability and changes in human characteristics: A dual-factor approach to wellbeing”. Presented at the 10th European Conference on Positive Psychology, Reykjavik, Iceland, 2022.PUB
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2961726Niewöhner, Thomas, Teuber, Ziwen, and Wild, Elke. “Hat es sich gelohnt? Eine Untersuchung von Vor-und Brückenkursen in MINT- Studiengängen”. Presented at the 9. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, 2022.PUB
-
2022 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2961558Teuber, Ziwen, and Kryshko, Olena. “Symposium: Gelingensbedingungen des MINT-Studieneinstiegs”. Presented at the 9. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, 2022.PUB
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2944729Teuber, Ziwen, Nussbeck, Fridtjof W., and Wild, Elke. “The Bright Side of Grit in Burnout-Prevention: Exploring Grit in the Context of Demands-Resources Model among Chinese High School Students”. Child Psychiatry and Human Development 52 (2021): 464-476.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
-
2021 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957945Grüter, Sandra, Teuber, Ziwen, and Wild, Elke. “Entwicklung eines Elternfragebogens zu Qualitätsmerkmalen der Eltern-Schule-Kooperation an inklusiven Ganztagsschulen (EQESK)”. Inklusion. Ed. Claudia Mähler and Marcus Hasselhorn. 1st ed. Göttingen: Hogrefe Verlag, 2021. 131-152.PUB
-
-
2021 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956622Teuber, Ziwen, Wild, Elke, Entrich, Steve R., Lauterbach, Wolfgang, Hinterschwepfinger, Kathrin, Rollof-Bruchmann, Janina, Peters, Katharina, Guill, Karin, and Gausling, Pia. “Symposium: Außerschulische Bildungsangebote – Bedingungen der Inanspruchnahme und Wirkungen”. Presented at the PAEPSY - Tagung der Fachgruppe Pädagogischer Psychologie, Heideberg, 2021.PUB
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2955824Teuber, Ziwen, Nussbeck, Fridtjof W., and Wild, Elke. “Correction to: The Bright Side of Grit in Burnout-Prevention: Exploring Grit in the Context of Demands-Resources Model among Chinese High School Students”. Child Psychiatry & Human Development (2021).PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950145Teuber, Ziwen, Tang, Xin, Salmela-Aro, Katariina, and Wild, Elke. “Assessing Engagement in Chinese Upper Secondary School Students Using the Chinese Version of the Schoolwork Engagement Inventory: Energy, Dedication, and Absorption (CEDA)”. Frontiers in Psychology 12 (2021): 638189.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2944308Teuber, Ziwen, Wang, Qichen, Su, Yanjie, Lohaus, Arnold, and Nussbeck, Fridtjof W. “Human Resources in Chinese Youngsters – A Chinese Adaptation of the QARCA”. Psychological Test Adaptation and Development 1.1 (2020): 12-19.PUB | PDF | DOI | Download (ext.)
-
2020 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2944309Teuber, Ziwen, Nussbeck, Fridtjof W., Pankatz, Miriam, and Wild, Elke. “Grit and Burnout Among Chinese High School Students [Paper Session]”. AERA Annual Meeting. 2020.PUB | Download (ext.)
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2939085Teuber, Ziwen, Möer, Johanna, Webel, Luise, and Seifert, Andreas. “Burnout und Engagement: Eine Pilotstudie zum Transfer des Job Demands-Resources Modells in den deutschen Schulkontext”. Prävention und Gesundheitsförderung 15.3 (2020): 269-274.PUB | DOI | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943304Kunina-Habenicht, Olga, Maurer, Christina, Wolf, Kristin, Holzberger, Doris, Schmidt, Maria, Dicke, Theresa, Teuber, Ziwen, Koc-Januchta, Marta, Lohse-Bossenz, Hendrik, Leutner, Detlev, Seidel, Tina, and Kunter, Mareike. “Der BilWiss-2.0-Test Ein revidierter Test zur Erfassung des bildungswissenschaftlichen Wissens von (angehenden) Lehrkräften”. DIAGNOSTICA 66.2 (2020): 80-92.PUB | DOI | WoS
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2935203Teuber, Ziwen, Wang, Qichen, Su, Yanjie, Lohaus, Arnold, and Nussbeck, Fridtjof W. “Developmental Resources of Chinese Youths. A Chinese Adaption of the German Questionnaire "FRKJ" (oral presentation)”. Presented at the 15th European Conference on Psychological Assessment (ECPA), Brussels, 2019.PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2932367Teuber, Ziwen, Nussbeck, Fridtjof W., and Wild, Elke. “ School Burnout of Chinese High School Students: The Role of Teacher-Student Relations and Personal Resources”. Presented at the American Educational Research Association (AERA) Annual Meeting (Paper Session in the SIG: Student Resilience in Response to Stressors), Toronto, Canada, 2019.PUB
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933678Teuber, Ziwen, Dicke, Theresa, Kunina-Habenicht, Olga, and Leutner, Detlev. “Gerechtigkeit, diagnostische Kompetenz von Lehrkräften und Unterrichtsstörungen”. Presented at the Nachwuchstagung der 5. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, 2017.PUB