63 Publikationen
-
2015 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2780073Yaghoubzadeh, R., Pitsch, K., and Kopp, S. (2015). “Adaptive Grounding and Dialogue Management for Autonomous Conversational Assistants for Elderly Users” in Intelligent Virtual Agents. 15th International Conference, IVA 2015, Brinkman, W. - P., Broekens, J., and Heylen, D. eds. Lecture Notes in Computer Science, vol. 9238, (Cham: Springer), 28-38.PUB | DOI
-
2015 | Konferenzbeitrag | Im Druck | PUB-ID: 2733000Gehle, R., Pitsch, K., Dankert, T., and Wrede, S. (In Press).“Trouble-based group dynamics in real-world HRI - Reactions on unexpected next moves of a museum guide robot.”. Presented at the 24th International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (Ro-MAN).PUB
-
2015 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2716939Gehle, R., Pitsch, K., Dankert, T., and Wrede, S. (2015).“Effects of a robot’s unexpected reactions in robot-to-group interactions”. Presented at the IIEMCA 2015, Kolding, Denmark.PUB
-
2014 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2665474Skutella, L. V., Süssenbach, L., Pitsch, K., and Wagner, P. (2014). “The prosody of motivation. First results from an indoor cycling scenario” in Elektronische Sprachsignalverarbeitung 2014. Tagungsband der 25. Konferenz Dresden, 26. - 28. März 2014, Hoffmann, R. ed. Studientexte zur Sprachkommunikation, vol. 71, (Dresden: TUD Press), 209-215.PUB | PDF
-
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683585Süssenbach, L., Riether, N., Schneider, S., Berger, I., Kummert, F., Lütkebohle, I., and Pitsch, K. (2014). “A robot as fitness companion: towards an interactive action-based motivation model” in RO-MAN: the 23rd IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (Piscataway, NJ: IEEE), 286-293.PUB | PDF | DOI
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2656289Vollmer, A. - L., Mühlig, M., Steil, J. J., Pitsch, K., Fritsch, J., Rohlfing, K., and Wrede, B. (2014). Robots show us how to teach them: Feedback from robots shapes tutoring behavior during action learning. PLoS ONE 9:e91349.PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2695826Gehle, R., Pitsch, K., and Wrede, S. (2014).“Signaling trouble in robot-to-group interaction. Emerging visitor dynamics with a museum guide robot”. Presented at the 2nd International Conference on Human-Agent Interaction (HAI 2014), Tsukuba (Japan).PUB
-
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2662158Pitsch, K., Vollmer, A. - L., Rohlfing, K., Fritsch, J., and Wrede, B. (2014). Tutoring in adult-child-interaction: On the loop of the tutor's action modification and the recipient's gaze. Interaction Studies 15, 55-98.PUB | PDF | DOI | WoS
-
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2623486Yaghoubzadeh, R., Kramer, M., Pitsch, K., and Kopp, S. (2013). “Virtual Agents as Daily Assistants for Elderly or Cognitively Impaired People” in Intelligent Virtual Agents: 13th International Conference, IVA 2013, Aylett, R., Krenn, B., Pelachaud, C., and Shimodaira, H. eds. Lecture Notes in Computer Science, vol. 8108, (Berlin ; Heidelberg: Springer), 79-91.PUB | DOI
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2605000Kramer, M., Yaghoubzadeh, R., Kopp, S., and Pitsch, K. (2013). “A conversational virtual human as autonomous assistant for elderly and cognitively impaired users? Social acceptability and design considerations” in INFORMATIK 2013. Informatik angepasst an Mensch, Organisation und Umwelt, 16.–20. September 2013 Koblenz, Germany, Horbach, M. ed. Lecture Notes in Informatics (LNI). Proceedings, vol. 220, (Bonn: Gesellschaft für Informatik), 1105-1119.PUB | PDF
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604957Hermann, T., Neumann, A., Schnier, C., and Pitsch, K. (2013). “Sonification for Supporting Joint Attention in Dyadic Augmented Reality-based Cooperations” in AM '13: Proceedings of the 8th Audio Mostly Conference: A Conference on Interaction with Sound 18:1-18:6.PUB | PDF | DOI
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2614576Pitsch, K., Neumann, A., Schnier, C., and Hermann, T. (2013). “Augmented reality as a tool for linguistic research: Intercepting and manipulating multimodal interaction” in Multimodal corpora: Beyond audio and video (IVA 2013 workshop) 23-29.PUB | PDF
-
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2685074Pitsch, K., and Heimes, A. (2013). “Fachmethoden im bilingualen Unterricht” in Handbuch bilingualer Unterricht / Content and Language Integrated Learning, Hallet, W., and Krings, F. G. eds. Reihe Handbücher zur Fremdsprachendidaktik (Seelze: Friedrich Verlag), 243-250.PUB
-
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2622414Pitsch, K., Vollmer, A. - L., and Muehlig, M. (2013). Robot feedback shapes the tutor's presentation. How a robot's online gaze strategies lead to micro-adaptation of the human's conduct. Interaction Studies 14, 268-296.PUB | PDF | DOI | WoS
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2662160Pitsch, K., Gehle, R., and Wrede, S. (2013).“A museum guide robot: Dealing with multiple participants in the real-world”. Presented at the Workshop "Robots in public spaces. Towards multi-party, short-term, dynamic human-robot interaction" at ICSR 2013.PUB | PDF
-
2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2614575Neumann, A., Schnier, C., Hermann, T., and Pitsch, K. (2013). “Interaction Analysis and Joint Attention Tracking In Augmented Reality” in Proceedings of the 15th ACM International Conference on Multimodal Interaction 165-172.PUB | PDF | DOI
-
2013 | Sonderausgabe Zeitschrift | Veröffentlicht | PUB-ID: 2672631Nomikou, I., Pitsch, K., and Rohlfing, K. eds. (2013). Asymmetry and adaptation in social interaction: A micro-analytic perspective. Interaction Studies 14.PUB
-
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2604372Lohan, K. S., Rohlfing, K., Pitsch, K., Saunders, J., Lehmann, H., Nehaniv, C. L., Fischer, K., and Wrede, B. (2012). Tutor spotter: Proposing a feature set and evaluating it in a robotic system. International Journal of Social Robotics 4, 131-146.PUB | DOI | WoS
-
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2910549Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., and Wachsmuth, S. (2012). “Integrating PAMOCAT in the research cycle: linking motion capturing and conversation analysis” in Proceedings of 2012 ACM SIGCHI International Conference on Multimodal Interaction, Morency, L. - P. ed. (New York, NY: ACM), 201-208.PUB | WoS
-
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2617032Süssenbach, L., Pitsch, K., Berger, I., Riether, N., and Kummert, F. (2012). “"Can you answer questions, Flobi?": Interactionally defining a robot’s competence as a fitness instructor” in Proceedings of the 21th IEEE International Symposium in Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012).PUB | PDF
-
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2565267Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., and Wachsmuth, S. (2012). “PAMOCAT: Automatic retrieval of specified postures” in Proceedings of the Eight International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2012), Calzolari, N., Choukri, K., Declerck, T., Uğur Doğan, M., Maegaard, B., Mariani, J., Odijk, J., and Piperidis, S. eds. (European Language Resources Association (ELRA), 4143-4148.PUB | PDF | Download (ext.)
-
2012 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2565272Schnier, C., and Pitsch, K. (2012).“Collaboration in Augmented Reality: Referring to objects as a practical problem”. Presented at the Discourse - Communication - Conversation Conference, Loughborough, UK.PUB | Download (ext.)
-
2012 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2685069Pitsch, K. (2012). “Exponat - Alltagsgegenstand - Turngerät: Zur interaktiven Konstitution von Objekten in einer Museumsausstellung” in Raum als interaktive Ressource, Hausendorf, H., Mondada, L., and Schmitt, R. eds. Studien zur deutschen Sprache, vol. 62, (Tübingen: Narr), 233-273.PUB | PDF
-
2012 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2683556Pitsch, K., Lohan, K. S., Rohlfing, K., Saunders, J., Nehaniv, C. L., and Wrede, B. (2012). “Better be reactive at the beginning. Implications of the first seconds of an encounter for the tutoring style in human-robot-interaction” in Proceedings of the 21TH IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication (RO-MAN 2012) (Paris: IEEE), 974-981.PUB | PDF | Download (ext.)
-
-
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2567018Pitsch, K., Schnier, C., Dierker, A., and Hermann, T. (2011).“Dealing with fractured ecologies in AR-based cooperation”. Presented at the 12th International Pragmatics Conference (IPRA 2011), Manchester, UK.PUB
-
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2566231Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., and Hermann, T. (2011). “Alignment und Joint Attention in Augmented Reality” in 15. Arbeitstagung zur Gesprächsforschung. Kognition in Interaktion, Deppermann, A., and Spranz-Fogasy, T. eds. 34.PUB | PDF
-
-
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2566235Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., and Hermann, T. (2011).“Dealing with fractured ecologies in Augmented Reality-based cooperation”. Presented at the Conference of the International Institute For Ethnomethodology and Conversation Analysis (IIEMCA), Fribourg, Switzerland.PUB
-
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2452128Brüning, B. - A., Schnier, C., Pitsch, K., and Wachsmuth, S. (2011). “Automatic detection of motion sequences for motion analysis” in Proceedings of the ICMI Workshop on Multimodal Corpora for Machine Learning: Taking Stock and Roadmapping the Future, Heylen, D., Paggio, P., and Kipp, M. eds.PUB | PDF | Download (ext.)
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2301117Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., and Hermann, T. (2011). “Adaptability of Communicative Resources in AR-based Cooperation” in Proceedings of the 2nd Workshop on Gesture and Speech in Interaction (GESPIN 2011).PUB | PDF | Download (ext.)
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2034740Pitsch, K., Wrede, S., Seele, J. - C., and Süssenbach, L. (2011). “Attitude of German Museum Visitors towards an Interactive Art Guide Robot” in 6th HRI International Conference on Human-Robot Interaction (HRI 2011) (Lausanne, Switzerland: ACM), 227-228.PUB
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2279850Lohan, K. S., Pitsch, K., Rohlfing, K., Fischer, K., Saunders, J., Lehmann, H., Nehaniv, C., and Wrede, B. (2011). “Contingency allows the robot to spot the tutor and to learn from interaction” in 2011 IEEE International Conference on Development and Learning (ICDL 2011) (Piscataway, NJ: IEEE), 1-8.PUB | DOI
-
2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2279849Schnier, C., Pitsch, K., Dierker, A., and Hermann, T. (2011). “Collaboration in Augmented Reality: How to establish coordination and joint attention?” in Proceedings of the 12th European Conference on Computer Supported Cooperative Work (ECSCW 2011), Boedker, S., Bouvin, N. O., Lutters, W., Wulf, V., and Ciolfi, L. eds. (Springer-Verlag London), 405-416.PUB | PDF | DOI
-
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2566232Schnier, C., Dierker, A., Pitsch, K., and Hermann, T. (2010).“Alignment in AR-based Cooperation”. Presented at the Exploring Collaboration with Shareable Interfaces Workshop, Brighton, UK.PUB
-
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890267Pitsch, K., Brüning, B. - A., Schnier, C., Dierker, H., and Wachsmuth, S. (2010). “Linking Conversation Analysis and Motion Capturing: How to robustly track multiple participants?” in Proceedings of the LREC Workshop on Multimodal Corpora: Advances in Capturing, Coding and Analyzing Multimodality (MMC 2010), Kipp, M., Martin, J. - C., Paggio, P., and Heylen, D. eds. 63-69.PUB | PDF | Download (ext.)
-
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001439Vollmer, A. - L., Pitsch, K., Lohan, K. S., Fritsch, J., Rohlfing, K., and Wrede, B. (2010). “Developing feedback: How children of different age contribute to a tutoring interaction with adults” in Development and Learning (ICDL), 2010 IEEE 9th International Conference on Development and Learning 76-81.PUB
-
-
2010 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890137Pitsch, K., and Koch, B. (2010). “How infants perceive the toy robot Pleo. An exploratory case study on infant-robot-interaction” in Second International Symposium on New Frontiers in Human-Robot-Interaction (AISB) (The Society for the Study of Artificial Intelligence and the Simulation of Behaviour).PUB | PDF
-
2010 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890312Pitsch, K., and Krafft, U. (2010). “Von der emergenten Erfindung zu konventionalisiert darstellbarem Wissen. Zur Herstellung visueller Vorstellungen bei Museums-Designern” in Wissen in (Inter-)Aktion, Dausendschön-Gay, U., Domke, C., and Ohlhus, S. eds. Linguistik - Impulse & Tendenzen ; 39 (Berlin: de Gruyter), 189-222.PUB | PDF | DOI
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991995Pitsch, K., Vollmer, A. - L., Fritsch, J., Wrede, B., Rohlfing, K., and Sagerer, G. (2009). “On the loop of action modification and the recipient's gaze in adult-child interaction” in Gesture and Speech in Interaction (Poznan, Poland).PUB
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991936Lohse, M., Hanheide, M., Pitsch, K., Rohlfing, K., and Sagerer, G. (2009). Improving HRI design by applying Systemic Interaction Analysis (SInA). Interaction Studies (Special Issue: Robots in the Wild: Exploring HRI in naturalistic environments) 10, 298-323.PUB | DOI | WoS
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890448Yamazaki, K., Yamazaki, A., Okada, M., Kuno, Y., Kobayashi, Y., Hoshi, Y., Pitsch, K., Luff, P., vom Lehn, D., and Heath, C. (2009). “Revealing Gauguin: Engaging Visitors in Robot Guide’s Explanation of an Art Museum” in ACM Conference on Human Factors in Computing Systems 1437-1446.PUB | DOI | Download (ext.)
-
2009 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890537Heath, C., Luff, P., and Pitsch, K. (2009). “Indefinite precision: Artefacts and interaction in design” in The Routledge Handbook of Multimodal Analysis, Jewitt, C. ed. (London: Routledge Chapman), 213-224.PUB
-
2009 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890544Pitsch, K. (2009). “Interaktion und Spracharbeit im bilingualen/immersiven Geschichtsunterricht: Zum Zusammenhang von Verbalsprache, Körpergestik und Notationspraktiken” in Bilingualer Unterricht (CLIL) im Kontext von Sprache, Kultur und Multiliteralität, Ditze, S. A., and Halbach, A. eds. Mehrsprachigkeit in Schule und Unterricht ; 9 (Frankfurt/Main: Lang), 203-223.PUB | PDF
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890340Pitsch, K., Kuzuoka, H., Suzuki, Y., Süssenbach, L., Luff, P., and Heath, C. (2009). “"The first five seconds": Contingent stepwise entry into an interaction as a means to secure sustained engagement” in IEEE International Symposium on Robot and Human Interactive Communication 985-991.PUB | PDF
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | PUB-ID: 2279835I, K., H, K., Y, S., J, Y., Pitsch, K., and K, Y. (2009). ロボットの発話途中の沈黙と言い直しによる人の注意誘導 (Effect of Restarts and Pauses of a Robot's utterance on Drawing People's Attention). 応用論文 (Transactions of the Virtual Reality Society of Japan) 13, 257-264.PUB
-
2009 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2001430Vollmer, A. - L., Lohan, K. S., Fischer, K., Nagai, Y., Pitsch, K., Fritsch, J., Rohlfing, K., and Wrede, B. (2009). “People modify their tutoring behavior in robot-directed interaction for action learning” in Development and Learning, 2009. ICDL 2009. IEEE 8th International Conference on Development and Learning (IEEE), 1-6.PUB | DOI
-
2008 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890661Pitsch, K., Luff, P., Wood, J., Heath, C., and Herdman, P. (2008). “Linking Paper and the Digital. Exploring Affinities between a Mundane Technology and a Complex Artefact” in Social Interaction and Mundane Technologies (Microsoft Research Cambridge).PUB
-
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890794Pitsch, K., and Ayass, R. (2008). “Gespräche in der Schule. Interaktion im Unterricht als multimodaler Prozess” in Lehr(er)buch Soziologie. Für die pädagogischen und soziologischen Studiengänge, Willems, H. ed., vol. 2, (Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften), 959-982.PUB | DOI
-
2008 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1890691Kuzuoka, H., Pitsch, K., Suzuki, Y., Kawagucchi, I., Yamazaki, K., Kuno, Y., Yamazaki, A., Luff, P., and Heath, C. (2008). “Effects of Pauses and Restarts on Achieving a State of Mutual Orientation between a Human and a Robot” in Computer Supported Cooperative Work, Association for Computing Machinery ed. ACM Digital Library (San Diego, California: ACM Press), 201-204.PUB | DOI | Download (ext.)
-
2007 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891082Pitsch, K. (2007). Unterrichtskommunikation revisited. Tafelskizzen als interaktionale Ressource. Bulletin Suisse de Linguistique Appliquée 85, 59-80.PUB
-
2007 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1891050Pitsch, K. (2007). “Koordinierung von parallelen Aktivitäten. Zum Anfertigen von Mitschriften im Schulunterricht” in Koordination. Analysen zur multimodalen Interaktion, Schmitt, R. ed. (Tübingen: Narr), 411-446.PUB
-
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1857988Amsalu, S., Kneidl, O., Pitsch, K., and Wittler, M. (2006). Report on the international workshop „Processes of Communication”. Gesprächsforschung 7, 79-84.PUB
-
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888275Pitsch, K. (2005). Interaction, auto-organisation et pratiques d’inscription: Appropriation lexicale en classes bilingues. Acquisition et interaction en langue étrangère 22, 73-100.PUB
-
2005 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888259Pitsch, K. (2005). “Construction of knowledge in bilingual German-French history lessons: Interactive emergence of ’common ground’” in Dialogues in and around the multicultural school, Herrlitz, W., and Maier, R. eds. (Tübingen: Niemeyer), 169-186.PUB | DOI
-
-
2003 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1888658Pitsch, K., Gut, U., and Milde, J. - T. (2003). “Multimodale bilinguale Korpora gesprochener Sprache: Korpuserstellung, -analyse und -dissemination in der TASX-Umgebung” in Sprachtechnologie für die multilinguale Kommunikation : Textproduktion, Recherche, Übersetzung, Lokalisierung, Seewald-Heeg, U. ed. (Sankt Augustin), 406-420.PUB