109 Publikationen
-
2024 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2987464Agormedah, E.K., Ankomah, F., Srem-Sai, M., Nugba, R.M., Quansah, F., Hagan Junior, J.E., Okan, O., Dadaczynski, K. & Schack, T. (2024). Effects of Gender and Age Interaction on Sense of Coherence and Subjective Well-Being of Senior High School Students in Northern Ghana. Education Sciences, 14(2): 178. MDPI AG. doi:10.3390/educsci14020178.
-
2023 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2985889Kirchhoff, S., Fretian, A. & Okan, O. (2023). Improving students' mental health literacy: evaluation of an adapted school intervention in Germany (European Journal of Public Health ), 33(Suppl. 2): ckad160.320. Gehalten auf der 16th European Public Health Conference 2023, Our Food, Our Health, Our Earth: A Sustainable Future for Humanity, Oxford: Oxford University Press.
-
2022 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2967044Bollweg, T.M., Kirchhoff, S. & Okan, O. (2022). Gesundheitskompetenz im Kindesalter messen mit dem HLS-Child-Q15 (Springer Reference Pflege – Therapie – Gesundheit). In K. Rathmann, K. Dadaczynski, O. Okan & M. Messer (Hrsg.), Gesundheitskompetenz (S. 1-10). Berlin ; Heidelberg: Springer. doi:10.1007/978-3-662-62800-3_10-1.
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2961217Martins, S., Augusto, C., Martins, M.R.O., Silva, M.J., Okan, O., Dadaczynsky, K., Duarte, A., Fronteira, I., Ramos, N. & Rosario, R. (2022). Adaptation and validation and of the Digital Health Literacy Instrument for Portuguese university students. Health Promotion Journal of Australia . Wiley. doi:10.1002/hpja.580.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958732Nguyen, L.H.T., Vo, M.T.H., Tran, L.T.M., Dadaczynski, K., Okan, O., Murray, L. & Van Vo, T. (2021). Digital Health Literacy About COVID-19 as a Factor Mediating the Association Between the Importance of Online Information Search and Subjective Well-Being Among University Students in Vietnam. Frontiers in Digital Health , 3: 739476. Frontiers. doi:10.3389/fdgth.2021.739476.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956095Schulenkorf, T., Krah, V., Dadaczynski, K. & Okan, O. (2021). Addressing Health Literacy in Schools in Germany: Concept Analysis of the Mandatory Digital and Media Literacy School Curriculum. Frontiers in Public Health, 9, 687389. Frontiers Media SA. doi:10.3389/fpubh.2021.687389.
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952552Dadaczynski, K., Okan, O. & Messer, M. (2021). COVID-19 Health Literacy School Principals Survey (COVID-HL: School Principal). Questionnaire and Scale Documentation (Version 1.). Bielefeld/Fulda: Bielefeld University, Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research and Fulda University of Applied Sciences, Public Health Centre.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2963032Okan, O., Bittlingmayer, U., Bitzer, E.M., Jochimsen, M., Kessl, F., Lenz, A., Jordan, S., Pinheiro, P., Wasem, J. & Bauer, U. (2021). Der HLCA-Forschungsverbund – Health Literacy im Kindes- und Jugendalter (Gesundheitswesen). Das Soziale in Medizin und Gesellschaft – Aktuelle Megatrends fordern uns heraus (S. 714). Gehalten auf der 56. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sozialmedizin und Prävention (DGSMP), Stuttgart: Georg Thieme . doi:10.1055/s-0041-1732166.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2963005Schulenkorf, T., Okan, O., Goedecke, A. & Bauer, U. (2021). Intervention zur Förderung der Gesundheitskompetenz von Kindern und Jugendlichen (Gesundheitswesen). Das Soziale in Medizin und Gesellschaft – Aktuelle Megatrends fordern uns heraus (S. 685). Gehalten auf der 56. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sozialmedizin und Prävention (DGSMP), Stuttgart: Georg Thieme . doi:10.1055/s-0041-1732065.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956001Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M. & Rathmann, K. (2021). University students’ sense of coherence, future worries and mental health: findings from the German COVID-HL-survey. Health Promotion International: daab070. Oxford University Press (OUP). doi:10.1093/heapro/daab070.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2954838Schmidt-Kaehler, S., Dadaczynski, K., Gille, S., Okan, O., Schellinger, A., Weigand, M. & Schaeffer, D. (2021). Gesundheitskompetenz: Deutschland in der digitalen Aufholjagd. Einführung technologischer Innovationen greift zu kurz. Das Gesundheitswesen , 83(5), 327-332. Georg Thieme Verlag. doi:10.1055/a-1451-7587.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960407Schulenkorf, T., Okan, O. & Bauer, U. (2021). Tool-HLCA: An intervention to promote the health literacy of school-aged children (European Journal of Public Health ), 31(Suppl. 3), 55-56. Gehalten auf der 14th European Public Health Conference 2021, Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/eurpub/ckab164.143.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960412Okan, O., Kirchhoff, S. & Bauer, U. (2021). Health Literate Schools (HeLit-Schools): Organizational Health Literacy in the School Setting (European Journal of Public Health ), 31(Suppl. 3), 56. Gehalten auf der 14th European Public Health Conference 2021, Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/eurpub/ckab164.145.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960425Dadazcynski, K., Rathmann, K., Messer, M. & Okan, O. (2021). COVID-HL: A cross-sectional study on digital health literacy in university students in Germany ( European Journal of Public Health ), 31(Suppl. 3), 17. Gehalten auf der 14th European Public Health Conference 2021, Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/eurpub/ckab164.037.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960406Bollweg, T.M., Okan, O., Fretian, A., Janner, C., Schulenkorf, T., Kirchhoff, S., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2021). The relationship between health literacy, health status and health outcomes among German 4th-graders (European Journal of Public Health ), 31(Suppl. 3), 55. Gehalten auf der 14th European Public Health Conference 2021, Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/eurpub/ckab164.141.
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960431Zakar, R., Zakar, M.Z., Dadaczynski, K. & Okan, O. (2021). Digital health literacy and its association with anxiety among students in Pakistan (European Journal of Public Health), 31(Suppl. 3), 404. Gehalten auf der 14th European Public Health Conference 2021, Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/eurpub/ckab165.175.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959920Sørensen, K., Levin-Zamir, D., Duong, T.V., Okan, O., Brasil, V.V. & Nutbeam, D. (2021). Building health literacy system capacity: a framework for health literate systems. Health Promotion International, 36(Supplement_1), i13-i23. Oxford University Press (OUP). doi:10.1093/heapro/daab153.
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952553Dadaczynski, K., Okan, O. & Messer, M. (2021). COVID-19 Health Literacy Schulleitungsstudie (COVID-HL: Schulleitung). Fragebogen und Skalendokumentation (Version 1.). Bielefeld/Fulda: Universität Bielefeld, Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenz und Public Health Zentrum Fulda (PHZF) an der Hochschule Fulda.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957908Duong, T.V., Lin, C.-Y., Chen, S.-C., Huang, Y.-K., Okan, O., Dadaczynski, K. & Lai, C.-F. (2021). Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy in School Principals: Impacts of Gender, Well-Being, and Coronavirus-Related Health Literacy. Vaccines, 9(9): 985. MDPI. doi:10.3390/vaccines9090985.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956725Vrdelja, M., Vrbovšek, S., Klopčič, V., Dadaczynski, K. & Okan, O. (2021). Facing the Growing COVID-19 Infodemic: Digital Health Literacy and Information-Seeking Behaviour of University Students in Slovenia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16): 8507. MDPI AG. doi:10.3390/ijerph18168507.
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957528Dadaczynski, K., Okan, O. & Messer, M. (2021). Belastungen und Beanspruchungen von Schulleitungen während der Corona-Pandemie: Ergebnisse einer Online-Befragung in vier Bundesländern. Fulda, Bielefeld, Trier: Public Health Zentrum Fulda (PHZF) an der Hochschule Fulda, Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung (IZGK) an der Universität Bielefeld & Pflegewissenschaft II an der Universität Trier. doi:10.4119/unibi/2957528.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2954829Hahnraths, M.T.H., Heijmans, M., Bollweg, T.M., Okan, O., Willeboordse, M. & Rademakers, J. (2021). Measuring and Exploring Children’s Health Literacy in The Netherlands: Translation and Adaptation of the HLS-Child-Q15. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(10): 5244. MDPI AG. doi:10.3390/ijerph18105244.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2955102Ehlen, S., Rehaag, R., Fitschen, J., Okan, O., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2021). Gesundheitsförderung und Prävention bei vulnerablen Kindern und Jugendlichen in Kitas und Schulen – Ansätze zur Erhöhung der Reichweite. Prävention und Gesundheitsförderung . Springer Heidelberg. doi:10.1007/s11553-021-00850-z.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2953172Patil, U., Kostareva, U., Hadley, M., Manganello, J.A., Okan, O., Dadaczynski, K., Massey, P.M., Agner, J. & Sentell, T. (2021). Health Literacy, Digital Health Literacy, and COVID-19 Pandemic Attitudes and Behaviors in U.S. College Students: Implications for Interventions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6): 3301. MDPI AG. doi:10.3390/ijerph18063301.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2954376Brandes, M., Muellmann, S., Allweiss, T., Bauer, U., Bethmann, A., Forberger, S., Frense, J., Gelius, P., Pfeifer, K., Okan, O., Renner, B., Schupp, H., Wright, M. & Zeeb, H. (2021). Evidenzbasierung in Primärprävention und Gesundheitsförderung: Methoden und Vorgehensweisen in 5 Forschungsverbünden. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 64(5), 581–589. Springer. doi:10.1007/s00103-021-03322-z.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2953376Levin-Zamir, D., Sorensen, K., Su, T.T., Sentell, T., Rowlands, G., Messer, M., Pleasant, A., Saboga Nunes, L., Lev-Ari, S. & Okan, O. (2021). Health promotion preparedness for health crises – a ‘must’ or ‘nice to have’? Case studies and global lessons learned from the COVID-19 Pandemic. Global Health Promotion: 175797592199863. SAGE Publications. doi:10.1177/1757975921998639.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2953818Dadaczynski, K., Kotarski, C., Rathmann, K. & Okan, O. (2021). Health literacy and mental health of school principals. Results from a German cross-sectional survey. Health Education. Emerald . doi:10.1108/HE-10-2020-0094.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950460Sørensen, K., Okan, O., Kondilis, B. & Levin-Zamir, D. (2021). Rebranding social distancing to physical distancing: calling for a change in the health promotion vocabulary to enhance clear communication during a pandemic. Global Health Promotion: 175797592098612. SAGE Publications. doi:10.1177/1757975920986126.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950332Dodd, R.H., Dadaczynski, K., Okan, O., McCaffery, K.J. & Pickles, K. (2021). Psychological Wellbeing and Academic Experience of University Students in Australia during COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3): 866. MDPI AG. doi:10.3390/ijerph18030866.
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950307Okan, O., Bollweg, T.M., Bauer, U., Hurrelmann, K., Janner, C. & Schaeffer, D. (2021). Trendstudie zur coronaspezifischen Gesundheitskompetenz: Ergebnisse der zweiten Erhebung der HLS-COVID-19 Studie. Bielefeld: Universität Bielefeld, Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung. doi:10.4119/unibi/2950307.
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2951266Okan, O., Bollweg, T.M., Bauer, U., Hurrelmann, K., Janner, C. & Schaeffer, D. (2021). Corona-specific Health Literacy in Germany : Second survey of the HLS-COVID-19 trend study. Short Summary Report. Bielefeld: Bielefeld University, Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research. doi:10.4119/unibi/2951266.
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950124Leung, A.Y.M., Parial, L.L., Tolabing, M.C., Sim, T., Mo, P., Okan, O. & Dadaczynski, K. (2021). Sense of coherence mediates the relationship between digital health literacy and anxiety about the future in aging population during the COVID-19 pandemic: a path analysis. Aging & Mental Health, 1-10. Informa UK Limited. doi:10.1080/13607863.2020.1870206.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949475Bollweg, T.M., Okan, O., Fretian, A., Janner, C., Schulenkorf, T., Kirchhoff, S., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2020). Dimensionen der Gesundheitskompetenz von Viertklässler*innen. Ergebnisse einer explorativen Querschnittsstudie in Nordrhein-Westfalen. Prävention und Gesundheitsförderung. Springer . doi:10.1007/s11553-020-00822-9.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940172Bittlingmayer, U.H., Dadaczynski, K., Sahrai, D., van den Broucke, S. & Okan, O. (2020). Digitale Gesundheitskompetenz – Konzeptionelle Verortung, Erfassung und Förderung mit Fokus auf Kinder und Jugendliche. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 63(2), 176-184. Springer. doi:10.1007/s00103-019-03087-6.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942637Vamos, S., Okan, O., Sentell, T. & Rootman, I. (2020). Making a Case for “Education for Health Literacy”: An International Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4): 1436. MDPI AG. doi:10.3390/ijerph17041436.
-
2020 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942920Dadaczynski, K., Okan, O. & Rathmann, K. (2020). COVID-19 Health Literacy Survey: University Students (COVID-HL-Survey). Questionnaire and Scale Documentation (Version 1.). Bielefeld/Fulda: Bielefeld University, Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research and Fulda University of Applied Sciences, Public Health Centre. doi:10.4119/unibi/2942920.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2945080Okan, O., Bollweg, T.M., Berens, E.-M., Hurrelmann, K., Bauer, U. & Schaeffer, D. (2020). Coronavirus-Related Health Literacy: A Cross-Sectional Study in Adults during the COVID-19 Infodemic in Germany. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15): 5503. MDPI . doi:10.3390/ijerph17155503.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943129Paakkari, L. & Okan, O. (2020). COVID-19: health literacy is an underestimated problem. The Lancet. Public health, 5(5), e249-e250. Elsevier. doi:10.1016/S2468-2667(20)30086-4.
-
2020 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2945733Bollweg, T.M. & Okan, O. (2020). Gesundheitskompetenz messen bei Kindern: aktuelle Ansätze und Herausforderungen (Gesundheit und Gesellschaft). In T.M. Bollweg, J. Bröder & P. Pinheiro (Hrsg.), Health Literacy im Kindes- und Jugendalter. Ein- und Ausblicke (S. 73-98). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-29816-6_5.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2944590Okan, O., de Sombre, S., Hurrelmann, K., Berens, E.-M., Bauer, U. & Schaeffer, D. (2020). Gesundheitskompetenz der Bevölkerung im Umgang mit der Coronavirus-Pandemie. Monitor Versorgungsforschung, 13(3), 40-45. eRelation Content in Healt.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949430Rosario, R., Martins, M.R.O., Augusto, C., Silva, M.J., Martins, S., Duarte, A., Fronteira, I., Ramos, N., Okan, O. & Dadaczynski, K. (2020). Associations between COVID-19-Related Digital Health Literacy and Online Information-Seeking Behavior among Portuguese University Students. International journal of environmental research and public health, 17(23): 8987. MDPI. doi:10.3390/ijerph17238987.
-
2020 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950702Okan, O., Corsmeier, M., Sorensen, K. & Bauer, U. (2020). Expert Recommendations for Health Literacy Policies addressing Children and Adolescents (European Journal of Public Health). 16th World Congress on Public Health 2020. Public Health for the future of humanity: analysis, advocacy and action (S. V59). Oxford: Oxford Univ Press. doi:10.1093/eurpub/ckaa165.153.
-
2020 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2951441Bauer, U., Adam, Y., Fretian, A., Gille, S., Kirchhoff, S., Okan, O. & Schulenkorf, T. (2020). Strategiepapier #7 zu den Empfehlungen des Nationalen Aktionsplans. Mentale Gesundheitskompetenz. Die Gesundheitskompetenz von Kindern und Jugendlichen in Familien mit einem psychisch- oder suchtkranken Elternteil stärken. Berlin: Nationaler Aktionsplan Gesundheitskompetenz. doi:10.4119/unibi/2951441.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949943Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M., Leung, A.Y.M., Rosário, R., Darlington, E. & Rathmann, K. (2020). Digital Health Literacy and Web-Based Information-Seeking Behaviors of University Students in Germany During the COVID-19 Pandemic: Cross-sectional Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 23(1). JMIR Publications Inc. doi:10.2196/24097.
-
2020 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950711Bauer, U., Okan, O. & Faulbaum, F. (2020). Teacher Mental Health Literacy: Results from a Statewide Survey in Schools (European Journal of Public Health). 16th World Congress on Public Health 2020 Public Health for the future of humanity: analysis, advocacy and action. Oxford: Oxford Univ Press. doi:10.1093/eurpub/ckaa165.275.
-
2020 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950728Paakkari, L., Okan, O., Aagaard-Hansen, J., Barnekow, V., Weber, M.W. & Sorensen, K. (2020). WHO Working Group on Health Literacy in Schools (European Journal of Public Health). 16th World Congress on Public Health 2020. Public Health for the future of humanity: analysis, advocacy and action. Oxford: Oxford Univ Press. doi:10.1093/eurpub/ckaa165.152.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949942Kor, P.P.K., Leung, A.Y.M., Parial, L.L., Wong, E.M.L., Dadaczynski, K., Okan, O., Amoah, P.A., Wang, S.S., Deng, R., Cheung, T.C.C. & Molassiotis, A. (2020). Are People With Chronic Diseases Satisfied With the Online Health Information Related to COVID‐19 During the Pandemic? Journal of Nursing Scholarship, 53(1), 75-86. Wiley. doi:10.1111/jnu.12616.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2948417Guo, S., Yu, X. & Okan, O. (2020). Moving Health Literacy Research and Practice towards a Vision of Equity, Precision and Transparency. International journal of environmental research and public health, 17(20): 7650. MDPI. doi:10.3390/ijerph17207650.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943424Sentell, T., Vamos, S. & Okan, O. (2020). Interdisciplinary Perspectives on Health Literacy Research Around the World: More Important Than Ever in a Time of COVID-19. International journal of environmental research and public health, 17(9): E3010. MDPI. doi:10.3390/ijerph17093010.
-
2020 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2946543Fretian, A., Bollweg, T.M., Okan, O., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2020). Exploring associated factors of subjective health literacy in school-aged children (European Journal of Public Health), 30(Supplement_5): ckaa165.582. Gehalten auf der 16th World Congress on Public Health 2020, Oxford: Oxford University Press (OUP). doi:10.1093/eurpub/ckaa165.582.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937082Bollweg, T.M., Okan, O., Pinheiro, P., Bröder, J., Bruland, D., Fretian, A., Domanska, O., Jordan, S. & Bauer, U. (2020). Adapting the European Health Literacy Survey for Fourth-Grade Students in Germany: Questionnaire Development and Qualitative Pretest. Health Literacy Research and Practice, 4(2), e119-e128. Slack Inc. doi:10.3928/24748307-20200326-01.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937083Bollweg, T.M., Okan, O., Fretian, A., Bröder, J., Domanska, O., Jordan, S., Bruland, D., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2020). Adapting the European Health Literacy Survey Questionnaire for Fourth-Grade Students in Germany: Validation and Psychometric Analysis. Health Literacy Research and Practice, 4(3), e144-e159. Slack Inc. doi:10.3928/24748307-20200428-01.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943231Dadaczynski, K., Rathmann, K., Hering, T. & Okan, O. (2020). The Role of School Leaders’ Health Literacy for the Implementation of Health Promoting Schools. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6): 1855. MDPI. doi:10.3390/ijerph17061855.
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941700Fretian, A., Bollweg, T.M., Okan, O., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2020). Exploring Associated Factors of Subjective Health Literacy in School-Aged Children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5): 1720. MDPI . doi:10.3390/ijerph17051720.
-
2020 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942282Sørensen, K. & Okan, O. (2020). Health Literacy. Health Literacy of children and adolescents in school settings. Global Health Literacy Acad./ Fac. of Educational Science, Univ. Bielefeld / Internat. School Health Network. doi:10.4119/unibi/2942282.
-
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940173Okan, O., Rowlands, G., Sykes, S. & Wills, J. (2020). Shaping Alcohol Health Literacy: A Systematic Concept Analysis and Review. HLRP: Health Literacy Research and Practice , 4(1), e3-e20. Healio. doi:10.3928/24748307-20191104-01.
-
2019 | Herausgeber*in Sammelwerk | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940137International Handbook of Health Literacy : Research, practice and policy across the lifespan. (2019). International Handbook of Health Literacy : Research, practice and policy across the lifespan. (O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro & K. Sørensen, Hrsg.). Bristol: Policy Press, University of Bristol.
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932506Weishaar, H., Hurrelmann, K., Okan, O., Horn, A. & Schaeffer, D. (2019). Framing health literacy. A comparative analysis of national action plans. Health Policy, 123(1), 11-20. Elsevier. doi:10.1016/j.healthpol.2018.11.012.
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2935886Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., Schlupp, S. & Pinheiro, P. (2019). Advancing perspectives on health literacy in childhood and youth. Health promotion international, 35(3), 575–585. Oxford University Press. doi:10.1093/heapro/daz041.
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937579Bröder, J., Okan, O., Bollweg, T.M., Bruland, D., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2019). Child and Youth Health Literacy: A Conceptual Analysis and Proposed Target-Group-Centred Definition. International journal of environmental research and public health, 16(18): 3417. Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI). doi:10.3390/ijerph16183417.
-
-
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940239Pitt, R., Davis, T., Manganello, J., Massey, P., Okan, O., McFarlane, E., Buchthal, O.V., Davis, J., Arnold, C. & Sentell, T. (2019). Health Literacy in a Social Context: A Meta-Narrative Review . In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro & K. Sørensen (Hrsg.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (S. 665–688). Bristol: Policy Press.
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940232Saboga-Nunes, L., Bittlingmayer, U.H. & Okan, O. (2019). Health Literacy and Salutogenesis: the health promotion simplex!. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, K. Sørensen & P. Pinheiro (Hrsg.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (S. 649–664). Bristol: Policy Press.
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940228Rowlands, G., Protheroe, J., Saboga-Nunes, L., Van den Broucke, S., Levin-Zamir, D. & Okan, O. (2019). Health Literacy and Chronic Conditions. A life course perspective. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro & K. Sørensen (Hrsg.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (S. 183 – 198). Bristol: Policy Press.
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940216Okan, O., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2019). Gesundheit, gesundheitliche Ungleichheiten und die Rolle der Gesundheitskompetenz: Der Blick auf das Kindes- und Jugendalter (Themenband). In J. Pundt & M. Cacace (Hrsg.), Diversität und gesundheitliche Chancengleichheit (S. 61-98). Bremen: APOLLON University Press.
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932567Bollweg, T.M. & Okan, O. (2019). Measuring children’s health literacy. Current approaches and challenges. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro & K. Sørensen (Hrsg.), International handbook of health literacy. Research, practice and policy across the life-span (S. 83-97). Bristol: Policy Press.
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940183Okan, O. (2019). From Saranac Lake to Shanghai: A brief history of health literacy. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro & K. Sørensen (Hrsg.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (S. 21-38). Bristol, UK: Policy Press.
-
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940178Paakkari, L., Inchley, J., Anette, S., Weber, M.W. & Okan, O. (2019). Addressing health literacy in schools in the WHO European Region. Public health panorama, 5(2-3), 186-190. World Health Organization. Regional Office for Europe.
-
-
2019 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937390Bollweg, T.M., Okan, O., Bröder, J., Bauer, U. & Pinheiro, P. (2019). Entwicklung einer altersadaptierten Version des European Health Literacy Survey Questionnaire für Viertklässler*innen (Das Gesundheitswesen), 81(08/09), 653. Gehalten auf der Gemeinsame Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Soziologie (DGMS) und der Deutschen Gesellschaft für Sozialmedizin und Prävention (DGSMP), Stuttgart: Thieme. doi:10.1055/s-0039-1694319.
-
2019 | Konferenzband | Veröffentlicht | PUB-ID: 29351522. Internationales Symposium Gesundheitskompetenz – Forschung, Praxis, Politik. 2./3. Mai 2019. Abstractband. (2019). 2. Internationales Symposium Gesundheitskompetenz – Forschung, Praxis, Politik. 2./3. Mai 2019. Abstractband. (D. Schaeffer, E.-M. Berens, U. Bauer & O. Okan, Hrsg.) (S. 32). Gehalten auf der 2. Internationales Symposium Gesundheitskompetenz – Forschung, Praxis, Politik, Bielefeld: Universität Bielefeld. doi:10.4119/unibi/2935152.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940247Jochimsen, M.A., Hendricks, J. & Okan, O. (2018). Integration von Geschlechterperspektiven in Verbundvorhaben am Beispiel der ersten Förderphase des BMBF-Verbundes Health Literacy in Childhood and Adolescence (HLCA) (2015-2018). IZGOnZeit. Onlinezeitschrift des Interdisziplinären Zentrums für Geschlechterforschung (IZG), 7, 85-93. Interdisziplinäres Zentrum für Geschlechterforschung ; Universitätsbibliothek Bielefeld. doi:10.4119/izgonzeit-1404 .
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2916943Okan, O., Lopes, E., Bollweg, T.M., Bröder, J., Messer, M., Bruland, D., Bond, E., Carvalho, G.S., Sørensen, K., Saboga-Nunes, L., Levin-Zamir, D., Sahrai, D., Bittlingmayer, U.H., Pelikan, J.M., Thomas, M., Bauer, U. & Pinheiro, P. (2018). Generic health literacy measurement instruments for children and adolescents: a systematic review of the literature. BMC Public Health, 18(1): 166. Springer Nature. doi:10.1186/s12889-018-5054-0.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940140Bröder, J., Chang, P., Kickbusch, I., Levin-Zamir, D., McElhinney, E., Nutbeam, D., Okan, O., Osborne, R., Pelikan, J., Rootman, I., Rowlands, G., Nunes-Saboga, L., Simmons, R., Sørensen, K., Van den Broucke, S., Velardo, S. & Wills, J. (2018). IUHPE Position Statement on Health Literacy: a practical vision for a health literate world. Global Health Promotion, 25(4), 79-88. Sage. doi:10.1177/1757975918814421.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940250Bauer, U., Okan, O. & Hurrelmann, K. (2018). Stärkung der Gesundheitskompetenz im Bildungssektor. Monitor Versorgungsforschung, 11(5), 47-52. eRelation Content in Health.
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940223Okan, O., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2018). Der HLCA-Forschungsverbund: Health Literacy im Kindes- und Jugendalter als Ziel für Gesundheitsförderung und primäre Prävention. Public Health Forum, 26(2), 169–178. de Gruyter. doi:10.1515/pubhef-2018-0043.
-
2018 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940211Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2018). Gesundheitsförderung und Health Literacy. Ein Blick auf das Kindes- und Jugendalter (Springer Reference Sozialwissenschaften). In A. Lange, H. Reiter, S. Schutter & C. Steiner (Hrsg.), Handbuch Kindheits- und Jugendsoziologie (S. 635 – 654). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-04207-3_48.
-
2018 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932354Okan, O. & Bollweg, T.M. (2018). Development process of a health literacy measurement instrument for fourth grade schoolchildren. A mixed-method study. In A.-K. Mayer (Hrsg.), Health literacy across the life span (S. 87-110). Lengerich: Pabst Science Publishers.
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934648Okan, O., Jochimsen, M.A., Hendricks, J., Wasm, J., Hoerster, L., Neumann, A., Biermann, J., Neusser, S., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2018). Synth-HLCA: Health literacy research and knowledge transfer for effective public health strategies (EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH), 28(Suppl. 4), 259. OXFORD UNIV PRESS.
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934637Sentell, T., Sentell, T., Pitt, R., Okan, O., Manganello, J., Massey, P., Davis, J., Taira, D., McFarlane, E. & Davis, T. (2018). Social health literacy: Existing evidence, research gaps, and future directions (EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH), 28(Suppl. 4), 28. OXFORD UNIV PRESS.
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934654Harsch, S., Bruland, D., Bittlingamyer, U.H., Okan, O. & Bauer, U. (2018). Promoting teacher mental health literacy: Supporting children of parents with a mental health issue (EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH), 28(Suppl. 4), 287. OXFORD UNIV PRESS.
-
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934640Okan, O., Jochimsen, M.A., Hendricks, J., Wasem, J. & Bauer, U. (2018). Health literacy in children and adolescents: associations between health literacy and health inequalities (EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH), 28(Suppl. 4), 125. OXFORD UNIV PRESS.
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934641Saboga-Nunes, L., Levin-Zamir, D., McElhinney, E., Sorensen, K., Bröder, J., Ardilles, P. & Okan, O. (2018). From homo urbanus to homo salus: the role of urban planning health literacy for health promotion (EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH), 28(Suppl. 4), 205. OXFORD UNIV PRESS.
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934655Okan, O., Bauer, U. & Bittlingmayer, U.H. (2018). Health literacy and school education: Learning, teaching, ecologic factors, and systems-perspective (EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH), 28(Suppl. 4), 287. OXFORD UNIV PRESS.
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934651Okan, O., Sorensen, K., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2018). Health literacy policy-making for effective child and adolescent health promotion and prevention strategies (EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH), 28(Suppl_4), 285. Gehalten auf der 11th European Public Health Conference Winds of change: towards new ways of improving public health in Europe, Oxford: Oxford University Press. doi:10.1093/eurpub/cky213.834.
-
2018 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932303Bollweg, T.M., Okan, O., Bröder, J., Bauer, U. & Pinheiro, P. (2018). Adapting the HLS-EU questionnaire for children aged 9 to 10. Exploring factorial validity. European Journal of Public Health (S. 219-219). Gehalten auf der 11th European Public Health Conference, Oxford University Press (OUP). doi:10.1093/eurpub/cky213.639.
-
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2910893Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., Bruland, D., Schlupp, S., Bollweg, T.M., Saboga-Nunes, L., Bond, E., Sørensen, K., Bitzer, E.-M., Jordan, S., Domanska, O., Firnges, C., Carvalho, G.S., Bittlingmayer, U.H., Levin-Zamir, D., Pelikan, J., Sahrai, D., Lenz, A., Wahl, P., Thomas, M., Kessl, F. & Pinheiro, P. (2017). Health literacy in childhood and youth: a systematic review of definitions and models. BMC Public Health, 17(1): 361. Springer Nature. doi:10.1186/s12889-017-4267-y.
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940244Saboga-Nunes, L., Rowlands, G., Okan, O., Wills, J., Kunder, N. & Kokk, L. (2017). Alcohol consumption and harmful use of alcohol. Editorial. European Journal of Public Health , (E-collection). Oxford University Press.
-
2017 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940208Okan, O., Bröder, J., Bauer, U. & Pinheiro, P. (2017). Health Literacy in Kindheit und Jugend – eine explorierende Perspektive. In D. Schaeffer & J.M. Pelikan (Hrsg.), Health Literacy. Forschungsstand und Perspektiven (S. 33-52). Bern: Hogrefe.
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940191Bruland, D., Pinheiro, P., Bröder, J., Okan, O., Carvalho, G.S., Saboga-Nunes, L., Bond, E., Wahl, P., Fretian, A. & Bauer, U. (2017). Teachers Supporting Students with Parents Having Mental Health Problems. A Scoping Review. International Journal of Case Studies, 6(9): 1. Maria Publications.
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2916569Wahl, P., Bruland, D., Bauer, U., Okan, O. & Lenz, A. (2017). What are the family needs when a parent has mental health problems? Evidence from a systematic literature review. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 30(1), 54-66. Wiley. doi:10.1111/jcap.12171.
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2917193Bruland, D., Kornblum, K., Harsch, S., Bröder, J., Okan, O. & Bauer, U. (2017). Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 66(10), 774-790. Vandenhoeck & Ruprecht. doi:10.13109/prkk.2017.66.10.774.
-
2017 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2915014Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2017). Gesundheitsförderung und Health Literacy. In A. Lange, C. Steiner & S.S. Herwig (Hrsg.), Handbuch Kindheits- und Jugendsoziologie (S. 1-21). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi:10.1007/978-3-658-05676-6_48-1.
-
2017 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2915015Bröder, J., Okan, O., Bauer, U. & Pinheiro, P. (2017). Health literacy in children – towards a child-centered conceptual understanding (European Journal of Public Health), 27(Suppl. 3): ckx187.138. Gehalten auf der 10th European Public Health Conference Sustaining Resilient and Healthy Communities, Oxford Univ Press. doi:10.1093/eurpub/ckx187.138.
-
2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912781Bollweg, T.M., Okan, O., Bauer, U. & Pinheiro, P. (2016). Entwicklung eines Testverfahrens zur Erfassung der Health Literacy von 9- bis 10-jährigen Kindern im Forschungsprojekt HLCA-MoMChild (Das Gesundheitswesen), 78(08/09). Gehalten auf der 52. Jahrestagung der DGSMP, Stuttgart: Thieme . doi:10.1055/s-0036-1586712.
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940198Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2016). Gesundes Aufwachsen und Health Literacy: Ressourcen und Risikopotenziale in der Bewältigung von Entwicklungsaufgaben. Klinische Sozialarbeit - Zeitschrift für psychosoziale Praxis und Forschung , 12(2), 7-10. Deutsche Vereinigung für Sozialarbeit im Gesundheitswesen e.V.
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940195Bröder, J., Okan, O., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2016). Health Literacy im Jugendalter – relevant für die Soziale Arbeit? . Klinische Sozialarbeit - Zeitschrift für psychosoziale Praxis und Forschung , 12(2), 4-6. Deutsche Vereinigung für Sozialarbeit im Gesundheitswesen e.V.
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2911031Bröder, J., Okan, O., Schlupp, S., Bauer, U. & Pinheiro, P. (2016). Current understandings of health literacy in childhood and adolescence - a systematic review. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 26(Suppl. 1). Oxford Univ Press.
-
2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912783Bollweg, T.M., Okan, O., Pinheiro, P. & Bauer, U. (2016). Development of a health literacy measurement tool for primary school children in Germany. European Journal of Public Health (S. 68). Gehalten auf der 9th European Public Health Conference All for Health, Health for All, Oxford University Press (OUP). doi:10.1093/eurpub/ckw165.069.
-
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2777699Okan, O., Pinheiro, P., Zamora, P.G. & Bauer, U. (2015). Health literacy bei Kindern und Jugendlichen. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 58(9), 930-941. Springer-Verlag. doi:10.1007/s00103-015-2199-1.
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940186Zamora, P.G., Pinheiro, P., Okan, O., Bitzer, E.-M., Jordan, S., Bittlingmayer, U.H., Kessl, F., Lenz, A., Wasem, J., Jochimsen, M.A. & Bauer, U. (2015). „Health Literacy“ im Kindes- und Jugendalter. Prävention und Gesundheitsförderung, 10(2), 167-172. Springer. doi:10.1007/s11553-015-0492-3.