109 Publikationen
-
2024 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2987464Agormedah, E. K., Ankomah, F., Srem-Sai, M., Nugba, R. M., Quansah, F., Hagan Junior, J. E., Okan, O., et al. (2024). Effects of Gender and Age Interaction on Sense of Coherence and Subjective Well-Being of Senior High School Students in Northern Ghana. Education Sciences, 14(2), 178. https://doi.org/10.3390/educsci14020178PUB | PDF | DOI | WoS
-
-
2022 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2967044Bollweg, T. M., Kirchhoff, S., & Okan, O. (2022). Gesundheitskompetenz im Kindesalter messen mit dem HLS-Child-Q15. In K. Rathmann, K. Dadaczynski, O. Okan, & M. Messer (Eds.), Springer Reference Pflege – Therapie – Gesundheit. Gesundheitskompetenz (pp. 1-10). Berlin ; Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-62800-3_10-1PUB | DOI
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2961217Martins, S., Augusto, C., Martins, M. R. O., Silva, M. J., Okan, O., Dadaczynsky, K., Duarte, A., et al. (2022). Adaptation and validation and of the Digital Health Literacy Instrument for Portuguese university students. Health Promotion Journal of Australia . https://doi.org/10.1002/hpja.580PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958732Nguyen, L. H. T., Vo, M. T. H., Tran, L. T. M., Dadaczynski, K., Okan, O., Murray, L., & Van Vo, T. (2021). Digital Health Literacy About COVID-19 as a Factor Mediating the Association Between the Importance of Online Information Search and Subjective Well-Being Among University Students in Vietnam. Frontiers in Digital Health , 3, 739476. https://doi.org/10.3389/fdgth.2021.739476PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956095Schulenkorf, T., Krah, V., Dadaczynski, K., & Okan, O. (2021). Addressing Health Literacy in Schools in Germany: Concept Analysis of the Mandatory Digital and Media Literacy School Curriculum. Frontiers in Public Health, 9, 687389. https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.687389PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952552Dadaczynski, K., Okan, O., & Messer, M. (2021). COVID-19 Health Literacy School Principals Survey (COVID-HL: School Principal). Questionnaire and Scale Documentation Version 1. Bielefeld/Fulda: Bielefeld University, Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research and Fulda University of Applied Sciences, Public Health Centre.PUB | Dateien verfügbar
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2963032Okan, O., Bittlingmayer, U., Bitzer, E. M., Jochimsen, M., Kessl, F., Lenz, A., Jordan, S., et al. (2021). Der HLCA-Forschungsverbund – Health Literacy im Kindes- und Jugendalter. Das Soziale in Medizin und Gesellschaft – Aktuelle Megatrends fordern uns heraus, Gesundheitswesen, 83, 714. Stuttgart: Georg Thieme . https://doi.org/10.1055/s-0041-1732166PUB | DOI | WoS
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2963005Schulenkorf, T., Okan, O., Goedecke, A., & Bauer, U. (2021). Intervention zur Förderung der Gesundheitskompetenz von Kindern und Jugendlichen. Das Soziale in Medizin und Gesellschaft – Aktuelle Megatrends fordern uns heraus, Gesundheitswesen, 83, 685. Stuttgart: Georg Thieme . https://doi.org/10.1055/s-0041-1732065PUB | DOI | WoS
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956001Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M., & Rathmann, K. (2021). University students’ sense of coherence, future worries and mental health: findings from the German COVID-HL-survey. Health Promotion International, daab070. https://doi.org/10.1093/heapro/daab070PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2954838Schmidt-Kaehler, S., Dadaczynski, K., Gille, S., Okan, O., Schellinger, A., Weigand, M., & Schaeffer, D. (2021). Gesundheitskompetenz: Deutschland in der digitalen Aufholjagd. Einführung technologischer Innovationen greift zu kurz. Das Gesundheitswesen , 83(5), 327-332. https://doi.org/10.1055/a-1451-7587PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960407Schulenkorf, T., Okan, O., & Bauer, U. (2021). Tool-HLCA: An intervention to promote the health literacy of school-aged children. European Journal of Public Health , 31(Suppl. 3), 55-56. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckab164.143PUB | DOI | WoS
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960412Okan, O., Kirchhoff, S., & Bauer, U. (2021). Health Literate Schools (HeLit-Schools): Organizational Health Literacy in the School Setting. European Journal of Public Health , 31(Suppl. 3), 56. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckab164.145PUB | DOI | WoS
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960425Dadazcynski, K., Rathmann, K., Messer, M., & Okan, O. (2021). COVID-HL: A cross-sectional study on digital health literacy in university students in Germany. European Journal of Public Health , 31(Suppl. 3), 17. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckab164.037PUB | DOI | WoS
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960406Bollweg, T. M., Okan, O., Fretian, A., Janner, C., Schulenkorf, T., Kirchhoff, S., Pinheiro, P., et al. (2021). The relationship between health literacy, health status and health outcomes among German 4th-graders. European Journal of Public Health , 31(Suppl. 3), 55. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckab164.141PUB | DOI | WoS
-
2021 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2960431Zakar, R., Zakar, M. Z., Dadaczynski, K., & Okan, O. (2021). Digital health literacy and its association with anxiety among students in Pakistan. European Journal of Public Health, 31(Suppl. 3), 404. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckab165.175PUB | DOI | WoS
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959920Sørensen, K., Levin-Zamir, D., Duong, T. V., Okan, O., Brasil, V. V., & Nutbeam, D. (2021). Building health literacy system capacity: a framework for health literate systems. Health Promotion International, 36(Supplement_1), i13-i23. https://doi.org/10.1093/heapro/daab153PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952553Dadaczynski, K., Okan, O., & Messer, M. (2021). COVID-19 Health Literacy Schulleitungsstudie (COVID-HL: Schulleitung). Fragebogen und Skalendokumentation Version 1. Bielefeld/Fulda: Universität Bielefeld, Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenz und Public Health Zentrum Fulda (PHZF) an der Hochschule Fulda.PUB | Dateien verfügbar
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957908Duong, T. V., Lin, C. - Y., Chen, S. - C., Huang, Y. - K., Okan, O., Dadaczynski, K., & Lai, C. - F. (2021). Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy in School Principals: Impacts of Gender, Well-Being, and Coronavirus-Related Health Literacy. Vaccines, 9(9), 985. https://doi.org/10.3390/vaccines9090985PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2956725Vrdelja, M., Vrbovšek, S., Klopčič, V., Dadaczynski, K., & Okan, O. (2021). Facing the Growing COVID-19 Infodemic: Digital Health Literacy and Information-Seeking Behaviour of University Students in Slovenia. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16), 8507. https://doi.org/10.3390/ijerph18168507PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2957528Dadaczynski, K., Okan, O., & Messer, M. (2021). Belastungen und Beanspruchungen von Schulleitungen während der Corona-Pandemie: Ergebnisse einer Online-Befragung in vier Bundesländern. Fulda, Bielefeld, Trier: Public Health Zentrum Fulda (PHZF) an der Hochschule Fulda, Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung (IZGK) an der Universität Bielefeld & Pflegewissenschaft II an der Universität Trier. https://doi.org/10.4119/unibi/2957528PUB | PDF | DOI
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2954829Hahnraths, M. T. H., Heijmans, M., Bollweg, T. M., Okan, O., Willeboordse, M., & Rademakers, J. (2021). Measuring and Exploring Children’s Health Literacy in The Netherlands: Translation and Adaptation of the HLS-Child-Q15. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(10), 5244. https://doi.org/10.3390/ijerph18105244PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2955102Ehlen, S., Rehaag, R., Fitschen, J., Okan, O., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2021). Gesundheitsförderung und Prävention bei vulnerablen Kindern und Jugendlichen in Kitas und Schulen – Ansätze zur Erhöhung der Reichweite. Prävention und Gesundheitsförderung . https://doi.org/10.1007/s11553-021-00850-zPUB | DOI | WoS
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2953172Patil, U., Kostareva, U., Hadley, M., Manganello, J. A., Okan, O., Dadaczynski, K., Massey, P. M., et al. (2021). Health Literacy, Digital Health Literacy, and COVID-19 Pandemic Attitudes and Behaviors in U.S. College Students: Implications for Interventions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 3301. https://doi.org/10.3390/ijerph18063301PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2954376Brandes, M., Muellmann, S., Allweiss, T., Bauer, U., Bethmann, A., Forberger, S., Frense, J., et al. (2021). Evidenzbasierung in Primärprävention und Gesundheitsförderung: Methoden und Vorgehensweisen in 5 Forschungsverbünden. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz, 64(5), 581–589. https://doi.org/10.1007/s00103-021-03322-zPUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2953376Levin-Zamir, D., Sorensen, K., Su, T. T., Sentell, T., Rowlands, G., Messer, M., Pleasant, A., et al. (2021). Health promotion preparedness for health crises – a ‘must’ or ‘nice to have’? Case studies and global lessons learned from the COVID-19 Pandemic. Global Health Promotion, 175797592199863. https://doi.org/10.1177/1757975921998639PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | E-Veröff. vor dem Druck | PUB-ID: 2953818Dadaczynski, K., Kotarski, C., Rathmann, K., & Okan, O. (2021). Health literacy and mental health of school principals. Results from a German cross-sectional survey. Health Education. https://doi.org/10.1108/HE-10-2020-0094PUB | DOI | WoS
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950460Sørensen, K., Okan, O., Kondilis, B., & Levin-Zamir, D. (2021). Rebranding social distancing to physical distancing: calling for a change in the health promotion vocabulary to enhance clear communication during a pandemic. Global Health Promotion, 175797592098612. https://doi.org/10.1177/1757975920986126PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950332Dodd, R. H., Dadaczynski, K., Okan, O., McCaffery, K. J., & Pickles, K. (2021). Psychological Wellbeing and Academic Experience of University Students in Australia during COVID-19. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(3), 866. https://doi.org/10.3390/ijerph18030866PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950307Okan, O., Bollweg, T. M., Bauer, U., Hurrelmann, K., Janner, C., & Schaeffer, D. (2021). Trendstudie zur coronaspezifischen Gesundheitskompetenz: Ergebnisse der zweiten Erhebung der HLS-COVID-19 Studie. Bielefeld: Universität Bielefeld, Interdisziplinäres Zentrum für Gesundheitskompetenzforschung. doi:10.4119/unibi/2950307PUB | PDF | DOI
-
2021 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2951266Okan, O., Bollweg, T. M., Bauer, U., Hurrelmann, K., Janner, C., & Schaeffer, D. (2021). Corona-specific Health Literacy in Germany : Second survey of the HLS-COVID-19 trend study. Short Summary Report. Bielefeld: Bielefeld University, Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research. doi:10.4119/unibi/2951266PUB | PDF | DOI
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950124Leung, A. Y. M., Parial, L. L., Tolabing, M. C., Sim, T., Mo, P., Okan, O., & Dadaczynski, K. (2021). Sense of coherence mediates the relationship between digital health literacy and anxiety about the future in aging population during the COVID-19 pandemic: a path analysis. Aging & Mental Health, 1-10. doi:10.1080/13607863.2020.1870206PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949475Bollweg, T. M., Okan, O., Fretian, A., Janner, C., Schulenkorf, T., Kirchhoff, S., Pinheiro, P., et al. (2020). Dimensionen der Gesundheitskompetenz von Viertklässler*innen. Ergebnisse einer explorativen Querschnittsstudie in Nordrhein-Westfalen. Prävention und Gesundheitsförderung. https://doi.org/10.1007/s11553-020-00822-9PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940172Bittlingmayer, U. H., Dadaczynski, K., Sahrai, D., van den Broucke, S., & Okan, O. (2020). Digitale Gesundheitskompetenz – Konzeptionelle Verortung, Erfassung und Förderung mit Fokus auf Kinder und Jugendliche. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 63(2), 176-184. https://doi.org/10.1007/s00103-019-03087-6PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942637Vamos, S., Okan, O., Sentell, T., & Rootman, I. (2020). Making a Case for “Education for Health Literacy”: An International Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4), 1436. https://doi.org/10.3390/ijerph17041436PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942920Dadaczynski, K., Okan, O., & Rathmann, K. (2020). COVID-19 Health Literacy Survey: University Students (COVID-HL-Survey). Questionnaire and Scale Documentation Version 1. Bielefeld/Fulda: Bielefeld University, Interdisciplinary Centre for Health Literacy Research and Fulda University of Applied Sciences, Public Health Centre. https://doi.org/10.4119/unibi/2942920PUB | PDF | DOI
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2945080Okan, O., Bollweg, T. M., Berens, E. - M., Hurrelmann, K., Bauer, U., & Schaeffer, D. (2020). Coronavirus-Related Health Literacy: A Cross-Sectional Study in Adults during the COVID-19 Infodemic in Germany. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5503. https://doi.org/10.3390/ijerph17155503PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943129Paakkari, L., & Okan, O. (2020). COVID-19: health literacy is an underestimated problem. The Lancet. Public health, 5(5), e249-e250. https://doi.org/10.1016/S2468-2667(20)30086-4PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2945733Bollweg, T. M., & Okan, O. (2020). Gesundheitskompetenz messen bei Kindern: aktuelle Ansätze und Herausforderungen. In T. M. Bollweg, J. Bröder, & P. Pinheiro (Eds.), Gesundheit und Gesellschaft. Health Literacy im Kindes- und Jugendalter. Ein- und Ausblicke (pp. 73-98). Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29816-6_5PUB | DOI
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2944590Okan, O., de Sombre, S., Hurrelmann, K., Berens, E. - M., Bauer, U., & Schaeffer, D. (2020). Gesundheitskompetenz der Bevölkerung im Umgang mit der Coronavirus-Pandemie. Monitor Versorgungsforschung, 13(3), 40-45.PUB
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949430Rosario, R., Martins, M. R. O., Augusto, C., Silva, M. J., Martins, S., Duarte, A., Fronteira, I., et al. (2020). Associations between COVID-19-Related Digital Health Literacy and Online Information-Seeking Behavior among Portuguese University Students. International journal of environmental research and public health, 17(23), 8987. https://doi.org/10.3390/ijerph17238987PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950702Okan, O., Corsmeier, M., Sorensen, K., & Bauer, U. (2020). Expert Recommendations for Health Literacy Policies addressing Children and Adolescents. 16th World Congress on Public Health 2020. Public Health for the future of humanity: analysis, advocacy and action, European Journal of Public Health, 30, V59. Oxford: Oxford Univ Press. doi:10.1093/eurpub/ckaa165.153PUB | DOI | WoS
-
2020 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2951441Bauer, U., Adam, Y., Fretian, A., Gille, S., Kirchhoff, S., Okan, O., & Schulenkorf, T. (2020). Strategiepapier #7 zu den Empfehlungen des Nationalen Aktionsplans. Mentale Gesundheitskompetenz. Die Gesundheitskompetenz von Kindern und Jugendlichen in Familien mit einem psychisch- oder suchtkranken Elternteil stärken. Berlin: Nationaler Aktionsplan Gesundheitskompetenz. https://doi.org/10.4119/unibi/2951441PUB | PDF | DOI
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949943Dadaczynski, K., Okan, O., Messer, M., Leung, A. Y. M., Rosário, R., Darlington, E., & Rathmann, K. (2020). Digital Health Literacy and Web-Based Information-Seeking Behaviors of University Students in Germany During the COVID-19 Pandemic: Cross-sectional Survey Study. Journal of Medical Internet Research, 23(1). doi:10.2196/24097PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC | Preprint
-
2020 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950711Bauer, U., Okan, O., & Faulbaum, F. (2020). Teacher Mental Health Literacy: Results from a Statewide Survey in Schools. 16th World Congress on Public Health 2020 Public Health for the future of humanity: analysis, advocacy and action, European Journal of Public Health, 30 Oxford: Oxford Univ Press. doi:10.1093/eurpub/ckaa165.275PUB | DOI | WoS
-
2020 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2950728Paakkari, L., Okan, O., Aagaard-Hansen, J., Barnekow, V., Weber, M. W., & Sorensen, K. (2020). WHO Working Group on Health Literacy in Schools. 16th World Congress on Public Health 2020. Public Health for the future of humanity: analysis, advocacy and action, European Journal of Public Health, 30 Oxford: Oxford Univ Press. doi:10.1093/eurpub/ckaa165.152PUB | DOI | WoS
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2949942Kor, P. P. K., Leung, A. Y. M., Parial, L. L., Wong, E. M. L., Dadaczynski, K., Okan, O., Amoah, P. A., et al. (2020). Are People With Chronic Diseases Satisfied With the Online Health Information Related to COVID‐19 During the Pandemic? Journal of Nursing Scholarship, 53(1), 75-86. doi:10.1111/jnu.12616PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2948417Guo, S., Yu, X., & Okan, O. (2020). Moving Health Literacy Research and Practice towards a Vision of Equity, Precision and Transparency. International journal of environmental research and public health, 17(20), 7650. doi:10.3390/ijerph17207650PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943424Sentell, T., Vamos, S., & Okan, O. (2020). Interdisciplinary Perspectives on Health Literacy Research Around the World: More Important Than Ever in a Time of COVID-19. International journal of environmental research and public health, 17(9), E3010. doi:10.3390/ijerph17093010PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2946543Fretian, A., Bollweg, T. M., Okan, O., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2020). Exploring associated factors of subjective health literacy in school-aged children. European Journal of Public Health, 30(Supplement_5), ckaa165.582. doi:10.1093/eurpub/ckaa165.582PUB | PDF | DOI
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937082Bollweg, T. M., Okan, O., Pinheiro, P., Bröder, J., Bruland, D., Fretian, A., Domanska, O., et al. (2020). Adapting the European Health Literacy Survey for Fourth-Grade Students in Germany: Questionnaire Development and Qualitative Pretest. Health Literacy Research and Practice, 4(2), e119-e128. doi:10.3928/24748307-20200326-01PUB | PDF | DOI
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937083Bollweg, T. M., Okan, O., Fretian, A., Bröder, J., Domanska, O., Jordan, S., Bruland, D., et al. (2020). Adapting the European Health Literacy Survey Questionnaire for Fourth-Grade Students in Germany: Validation and Psychometric Analysis. Health Literacy Research and Practice, 4(3), e144-e159. doi:10.3928/24748307-20200428-01PUB | PDF | DOI
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943231Dadaczynski, K., Rathmann, K., Hering, T., & Okan, O. (2020). The Role of School Leaders’ Health Literacy for the Implementation of Health Promoting Schools. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(6), 1855. doi:10.3390/ijerph17061855PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2941700Fretian, A., Bollweg, T. M., Okan, O., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2020). Exploring Associated Factors of Subjective Health Literacy in School-Aged Children. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1720. doi:10.3390/ijerph17051720PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2020 | Report | Veröffentlicht | PUB-ID: 2942282Sørensen, K., & Okan, O. (2020). Health Literacy. Health Literacy of children and adolescents in school settings. Global Health Literacy Acad./ Fac. of Educational Science, Univ. Bielefeld / Internat. School Health Network. doi:10.4119/unibi/2942282PUB | PDF | DOI
-
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940173Okan, O., Rowlands, G., Sykes, S., & Wills, J. (2020). Shaping Alcohol Health Literacy: A Systematic Concept Analysis and Review. HLRP: Health Literacy Research and Practice , 4(1), e3-e20. doi:10.3928/24748307-20191104-01PUB | PDF | DOI
-
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932506Weishaar, H., Hurrelmann, K., Okan, O., Horn, A., & Schaeffer, D. (2019). Framing health literacy. A comparative analysis of national action plans. Health Policy, 123(1), 11-20. https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2018.11.012PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2935886Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., Schlupp, S., & Pinheiro, P. (2019). Advancing perspectives on health literacy in childhood and youth. Health promotion international, 35(3), 575–585. https://doi.org/10.1093/heapro/daz041PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937579Bröder, J., Okan, O., Bollweg, T. M., Bruland, D., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2019). Child and Youth Health Literacy: A Conceptual Analysis and Proposed Target-Group-Centred Definition. International journal of environmental research and public health, 16(18), 3417. doi:10.3390/ijerph16183417PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
-
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940239Pitt, R., Davis, T., Manganello, J., Massey, P., Okan, O., McFarlane, E., Buchthal, O. V., et al. (2019). Health Literacy in a Social Context: A Meta-Narrative Review . In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro, & K. Sørensen (Eds.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (p. 665–688). Bristol: Policy Press.PUB | PDF
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940232Saboga-Nunes, L., Bittlingmayer, U. H., & Okan, O. (2019). Health Literacy and Salutogenesis: the health promotion simplex!. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, K. Sørensen, & P. Pinheiro (Eds.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (p. 649–664). Bristol: Policy Press.PUB | PDF
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940228Rowlands, G., Protheroe, J., Saboga-Nunes, L., Van den Broucke, S., Levin-Zamir, D., & Okan, O. (2019). Health Literacy and Chronic Conditions. A life course perspective. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro, & K. Sørensen (Eds.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (p. 183 – 198). Bristol: Policy Press.PUB | PDF
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940216Okan, O., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2019). Gesundheit, gesundheitliche Ungleichheiten und die Rolle der Gesundheitskompetenz: Der Blick auf das Kindes- und Jugendalter. In J. Pundt & M. Cacace (Eds.), Themenband: Vol. 6. Diversität und gesundheitliche Chancengleichheit (pp. 61-98). Bremen: APOLLON University Press.PUB
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932567Bollweg, T. M., & Okan, O. (2019). Measuring children’s health literacy. Current approaches and challenges. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro, & K. Sørensen (Eds.), International handbook of health literacy. Research, practice and policy across the life-span (pp. 83-97). Bristol: Policy Press.PUB | PDF
-
2019 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940183Okan, O. (2019). From Saranac Lake to Shanghai: A brief history of health literacy. In O. Okan, U. Bauer, D. Levin-Zamir, P. Pinheiro, & K. Sørensen (Eds.), International Handbook of Health Literacy. Research, Practice and Policy across the Lifespan (pp. 21-38). Bristol, UK: Policy Press.PUB | PDF
-
-
-
-
2019 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2937390Bollweg, T. M., Okan, O., Bröder, J., Bauer, U., & Pinheiro, P. (2019). Entwicklung einer altersadaptierten Version des European Health Literacy Survey Questionnaire für Viertklässler*innen. Das Gesundheitswesen, 81(08/09), 653. doi:10.1055/s-0039-1694319PUB | DOI
-
2019 | Konferenzband | Veröffentlicht | PUB-ID: 2935152Schaeffer D., Berens E. - M., Bauer U., & Okan O. (Eds.) (2019). 2. Internationales Symposium Gesundheitskompetenz – Forschung, Praxis, Politik. 2./3. Mai 2019. Abstractband. Bielefeld: Universität Bielefeld, 32. doi:10.4119/unibi/2935152PUB | PDF | DOI
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940247Jochimsen, M. A., Hendricks, J., & Okan, O. (2018). Integration von Geschlechterperspektiven in Verbundvorhaben am Beispiel der ersten Förderphase des BMBF-Verbundes Health Literacy in Childhood and Adolescence (HLCA) (2015-2018). IZGOnZeit. Onlinezeitschrift des Interdisziplinären Zentrums für Geschlechterforschung (IZG), 7, 85-93. https://doi.org/10.4119/izgonzeit-1404PUB | PDF | DOI
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2916943Okan, O., Lopes, E., Bollweg, T. M., Bröder, J., Messer, M., Bruland, D., Bond, E., et al. (2018). Generic health literacy measurement instruments for children and adolescents: a systematic review of the literature. BMC Public Health, 18(1), 166. doi:10.1186/s12889-018-5054-0PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940140Bröder, J., Chang, P., Kickbusch, I., Levin-Zamir, D., McElhinney, E., Nutbeam, D., Okan, O., et al. (2018). IUHPE Position Statement on Health Literacy: a practical vision for a health literate world. Global Health Promotion, 25(4), 79-88. doi:10.1177/1757975918814421PUB | DOI | WoS
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940250Bauer, U., Okan, O., & Hurrelmann, K. (2018). Stärkung der Gesundheitskompetenz im Bildungssektor. Monitor Versorgungsforschung, 11(5), 47-52.PUB
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940223Okan, O., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2018). Der HLCA-Forschungsverbund: Health Literacy im Kindes- und Jugendalter als Ziel für Gesundheitsförderung und primäre Prävention. Public Health Forum, 26(2), 169–178. doi:10.1515/pubhef-2018-0043PUB | DOI
-
2018 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940211Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2018). Gesundheitsförderung und Health Literacy. Ein Blick auf das Kindes- und Jugendalter. In A. Lange, H. Reiter, S. Schutter, & C. Steiner (Eds.), Springer Reference Sozialwissenschaften. Handbuch Kindheits- und Jugendsoziologie (p. 635 – 654). Wiesbaden: Springer VS. doi:10.1007/978-3-658-04207-3_48PUB | DOI
-
2018 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932354Okan, O., & Bollweg, T. M. (2018). Development process of a health literacy measurement instrument for fourth grade schoolchildren. A mixed-method study. In A. - K. Mayer (Ed.), Health literacy across the life span (pp. 87-110). Lengerich: Pabst Science Publishers.PUB
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934648Okan, O., Jochimsen, M. A., Hendricks, J., Wasm, J., Hoerster, L., Neumann, A., Biermann, J., et al. (2018). Synth-HLCA: Health literacy research and knowledge transfer for effective public health strategies. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 28(Suppl. 4), 259.PUB | WoS
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934637Sentell, T., Sentell, T., Pitt, R., Okan, O., Manganello, J., Massey, P., Davis, J., et al. (2018). Social health literacy: Existing evidence, research gaps, and future directions. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 28(Suppl. 4), 28.PUB | WoS
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934654Harsch, S., Bruland, D., Bittlingamyer, U. H., Okan, O., & Bauer, U. (2018). Promoting teacher mental health literacy: Supporting children of parents with a mental health issue. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 28(Suppl. 4), 287.PUB | WoS
-
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934640Okan, O., Jochimsen, M. A., Hendricks, J., Wasem, J., & Bauer, U. (2018). Health literacy in children and adolescents: associations between health literacy and health inequalities. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 28(Suppl. 4), 125.PUB | WoS
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934641Saboga-Nunes, L., Levin-Zamir, D., McElhinney, E., Sorensen, K., Bröder, J., Ardilles, P., & Okan, O. (2018). From homo urbanus to homo salus: the role of urban planning health literacy for health promotion. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 28(Suppl. 4), 205.PUB | WoS
-
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2934651Okan, O., Sorensen, K., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2018). Health literacy policy-making for effective child and adolescent health promotion and prevention strategies. EUROPEAN JOURNAL OF PUBLIC HEALTH, 28(Suppl_4), 285. doi:10.1093/eurpub/cky213.834PUB | DOI | WoS
-
2018 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2932303Bollweg, T. M., Okan, O., Bröder, J., Bauer, U., & Pinheiro, P. (2018). Adapting the HLS-EU questionnaire for children aged 9 to 10. Exploring factorial validity. European Journal of Public Health, 28, 219-219. Oxford University Press (OUP). doi:10.1093/eurpub/cky213.639PUB | PDF | DOI | Download (ext.)
-
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2910893Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., Bruland, D., Schlupp, S., Bollweg, T. M., Saboga-Nunes, L., et al. (2017). Health literacy in childhood and youth: a systematic review of definitions and models. BMC Public Health, 17(1), 361. doi:10.1186/s12889-017-4267-yPUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940244Saboga-Nunes, L., Rowlands, G., Okan, O., Wills, J., Kunder, N., & Kokk, L. (2017). Alcohol consumption and harmful use of alcohol. Editorial. European Journal of Public Health (E-collection)PUB
-
2017 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940208Okan, O., Bröder, J., Bauer, U., & Pinheiro, P. (2017). Health Literacy in Kindheit und Jugend – eine explorierende Perspektive. In D. Schaeffer & J. M. Pelikan (Eds.), Health Literacy. Forschungsstand und Perspektiven (pp. 33-52). Bern: Hogrefe.PUB
-
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940191Bruland, D., Pinheiro, P., Bröder, J., Okan, O., Carvalho, G. S., Saboga-Nunes, L., Bond, E., et al. (2017). Teachers Supporting Students with Parents Having Mental Health Problems. A Scoping Review. International Journal of Case Studies, 6(9), 1PUB | PDF
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2916569Wahl, P., Bruland, D., Bauer, U., Okan, O., & Lenz, A. (2017). What are the family needs when a parent has mental health problems? Evidence from a systematic literature review. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 30(1), 54-66. doi:10.1111/jcap.12171PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2917193Bruland, D., Kornblum, K., Harsch, S., Bröder, J., Okan, O., & Bauer, U. (2017). Schüler mit einem psychisch erkrankten Elternteil und die Mental Health Literacy von Lehrkräften. Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie, 66(10), 774-790. doi:10.13109/prkk.2017.66.10.774PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2017 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2915014Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2017). Gesundheitsförderung und Health Literacy. In A. Lange, C. Steiner, & S. S. Herwig (Eds.), Handbuch Kindheits- und Jugendsoziologie (pp. 1-21). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. doi:10.1007/978-3-658-05676-6_48-1PUB | DOI
-
2017 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2915015Bröder, J., Okan, O., Bauer, U., & Pinheiro, P. (2017). Health literacy in children – towards a child-centered conceptual understanding. European Journal of Public Health, 27(Suppl. 3), ckx187.138. doi:10.1093/eurpub/ckx187.138PUB | DOI | WoS
-
2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912781Bollweg, T. M., Okan, O., Bauer, U., & Pinheiro, P. (2016). Entwicklung eines Testverfahrens zur Erfassung der Health Literacy von 9- bis 10-jährigen Kindern im Forschungsprojekt HLCA-MoMChild. Das Gesundheitswesen, 78(08/09). https://doi.org/10.1055/s-0036-1586712PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940198Okan, O., Bröder, J., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2016). Gesundes Aufwachsen und Health Literacy: Ressourcen und Risikopotenziale in der Bewältigung von Entwicklungsaufgaben. Klinische Sozialarbeit - Zeitschrift für psychosoziale Praxis und Forschung , 12(2), 7-10.PUB
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940195Bröder, J., Okan, O., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2016). Health Literacy im Jugendalter – relevant für die Soziale Arbeit? . Klinische Sozialarbeit - Zeitschrift für psychosoziale Praxis und Forschung , 12(2), 4-6.PUB
-
-
2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2912783Bollweg, T. M., Okan, O., Pinheiro, P., & Bauer, U. (2016). Development of a health literacy measurement tool for primary school children in Germany. European Journal of Public Health, 26, 68. Oxford University Press (OUP). doi:10.1093/eurpub/ckw165.069PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2777699Okan, O., Pinheiro, P., Zamora, P. G., & Bauer, U. (2015). Health literacy bei Kindern und Jugendlichen. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 58(9), 930-941. https://doi.org/10.1007/s00103-015-2199-1PUB | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2940186Zamora, P. G., Pinheiro, P., Okan, O., Bitzer, E. - M., Jordan, S., Bittlingmayer, U. H., Kessl, F., et al. (2015). „Health Literacy“ im Kindes- und Jugendalter. Prävention und Gesundheitsförderung, 10(2), 167-172. https://doi.org/10.1007/s11553-015-0492-3PUB | DOI | WoS