25 Publikationen
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2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2963161Frank, C., Hülsmann, F., Waltemate, T., Wright, D.J., Eaves, D.L., Bruton, A., Botsch, M.U. & Schack, T. (2022). Motor imagery during action observation in virtual reality: the impact of watching myself performing at a level I have not yet achieved. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 1-27. Informa UK Limited. doi:10.1080/1612197X.2022.2057570.
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2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2937540Schack, T., Frank, C., Hülsmann, F. & Vogel, L. (2019). Learning with VR-based assistive systems. In G. Leisman & S. Israely (Hrsg.), Movement and Cognition - Tel Aviv University July 2019 (S. 51). movementis.
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2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2933830Frank, C., Hülsmann, F., Waltemate, T., Wright, D., Eaves, D., Bruton, A., Botsch, M. & Schack, T. (2019). AO+MI in virtual reality: Practicing at a level that one has not yet achieved. Gehalten auf der Annual Meeting of the ‚Research on Imagery and Observation (RIO) group from April 25th to 26th.
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2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933833Frank, C., Hülsmann, F., Waltemate, T., Wright, D., Eaves, D., Bruton, A., Botsch, M. & Schack, T. (2019). Combined action observation and motor imagery in virtual reality. On watching and imagining oneself at a level that one has not yet achieved. In B. Strauss & B. Halberschmidt (Hrsg.), Building the Future of Sport and Exercise Psychology (S. 19). Gehalten auf der 15th European Congress of Sport and Exercise Psychology.
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2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2935832Hülsmann, F., Frank, C., Senna, I., Ernst, M., Schack, T. & Botsch, M. (2019). Superimposed skilled performance in a virtual mirror improves motor performance and cognitive representation of a full-body motor action . Frontiers in Robotics and AI, 6: 43. Frontiers Media. doi:10.3389/frobt.2019.00043.
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2018 | Datenpublikation | PUB-ID: 2930611Hülsmann, F., Göpfert, J.P., Hammer, B., Kopp, S. & Botsch, M. (2018). Classification of motor errors to provide real-time feedback for sports coaching in virtual reality - A case study in squats and Tai Chi pushes (Data). Bielefeld University. doi:10.4119/unibi/2930611.
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2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2921356Frank, C., Hülsmann, F., de Kok, I., Kopp, S., Botsch, M. & Schack, T. (2018). Virtuelles Training: Zum Effekt nonverbaler und verbaler Feedbackstrategien beim Erlernen der Kniebeuge in Virtueller Realität. In U. Borges, L. Bröker, S. Hoffmann, T. Hosang, S. Laborde, R. Liepelt, B. Lobinger, J. Löffler, L. Musculus & M. Raab (Hrsg.), Die Psychophysiologie der Handlung. 50. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie vom 10. bis 12. Mai in Köln (S. 73-75). Gehalten auf der 50. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie vom 10. bis 12. Mai in Köln.
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2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930862Hülsmann, F., Göpfert, J.P., Hammer, B., Kopp, S. & Botsch, M. (2018). Classification of motor errors to provide real-time feedback for sports coaching in virtual reality — A case study in squats and Tai Chi pushes. Computers & Graphics, 76, 47-59. Elsevier. doi:10.1016/j.cag.2018.08.003.
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2017 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2914957Hülsmann, F., Richter, A., Kopp, S. & Botsch, M. (2017). Accurate online alignment of human motor performances. Proceedings of ACM Motion in Games (S. pp. 7:1-7:6). Gehalten auf der ACM Motion in Games (MIG) 2017, Barcelona: ACM. doi:10.1145/3136457.3136470.
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2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2913332Frank, C., Hülsmann, F., de Kok, I., Kopp, S., Botsch, M. & Schack, T. (2017). Intelligent Coaching Space - Motor learning and coaching in virtual reality. In S. Gangyan, J. Cruz & J.C. Jaenes (Hrsg.), Sport Psychology: Linking theory to practice; Proceedings of the XIV ISSP World Congress of Sport Psychology from July 10th to 14th in Seville, Spain (S. 257-258). Gehalten auf der 14th World Congress of Sport Psychology of the International Society of Sport Psychology (ISSP).
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2017 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2913339de Kok, I., Hülsmann, F., Waltemate, T., Frank, C., Hough, J., Pfeiffer, T., Schlangen, D., Schack, T., Botsch, M. & Kopp, S. (2017). The Intelligent Coaching Space: A Demonstration (Lecture Notes in Computer Science). In J. Beskow, C. Peters, G. Castellano, C. O'Sullivan, I. Leite & S. Kopp (Hrsg.), Intelligent Virtual Agents: 17th International Conference on Intelligent Virtual Agents from August 27th to 30th in Stockholm, Sweden (S. 105-108). Gehalten auf der International Conference on Intelligent Virtual Agents, Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-319-67401-8.
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2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2905752Waltemate, T., Senna, I., Hülsmann, F., Rohde, M., Kopp, S., Ernst, M.O. & Botsch, M. (2016). The Impact of Latency on Perceptual Judgments and Motor Performance in Closed-loop Interaction in Virtual Reality. Proceedings of ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (S. 27-35). Gehalten auf der ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, New York: ACM. doi:10.1145/2993369.2993381.
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2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2905098Frank, C., de Kok, I., Senna, I., Waltemate, T., Hülsmann, F., Pfeiffer, T., Ernst, M.O., Kopp, S., Botsch, M. & Schack, T. (2016). Latency, sensorimotor feedback and virtual agents: Feedback channels for motor learning using the ICSPACE platform. Gehalten auf der Virtual Environments: Current Topics in Psychological Research (VECTOR).
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2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2905099Frank, C., Senna, I., Hülsmann, F., Ernst, M.O., Botsch, M., Kopp, S. & Schack, T. (2016). Imagery and observation research in virtual reality environments. Gehalten auf der Annual meeting of the Research on Imagery and Observation (RIO) group.
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2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2905377Hülsmann, F., Waltemate, T., Pfeiffer, T., Frank, C., Schack, T., Botsch, M. & Kopp, S. (2016). The ICSPACE Platform: A Virtual Reality Setup for Experiments in Motor Learning. Gehalten auf der Virtual Environments: Current Topics in Psychological Research (VECTOR).
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2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2904469Hosseini, B., Hülsmann, F., Botsch, M. & Hammer, B. (2016). Non-Negative Kernel Sparse Coding for the Analysis of Motion Data (Lecture Notes in Computer Science). In A. E.P. Villa, P. Masulli & A. Javier Pons Rivero (Hrsg.), Artificial Neural Networks and Machine Learning – ICANN 2016 (S. 506-514). Gehalten auf der The 25th International Conference on Artificial Neural Networks (ICANN 2016), Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-319-44781-0_60.
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2016 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2762581Hülsmann, F., Frank, C., Schack, T., Kopp, S. & Botsch, M. (2016). Multi-Level Analysis of Motor Actions as a Basis for Effective Coaching in Virtual Reality (Advances in Intelligent Systems and Computing). In P. Chung, A. Soltoggio, C. Dawson, Q. Meng & M. Pain (Hrsg.), Proceedings of the 10th International Symposium on Computer Science in Sports (ISCSS) (S. 211-214). Gehalten auf der International Symposium on Computer Science in Sport, Cham: Springer. doi:10.1007/978-3-319-24560-7_27.
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2015 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2764625de Kok, I., Hough, J., Hülsmann, F., Waltemate, T., Botsch, M., Schlangen, D. & Kopp, S. (2015). Demonstrating the Dialogue System of the Intelligent Coaching Space (Proceedings (SemDial). In C. Howes & S. Larsson (Hrsg.), Proceedings of the 19th Workshop on the Semantics and Pragmatics of Dialogue (S. 168-169). Gehalten auf der SemDial 2015 (GODIAL), Gothenburg: University of Gothenburg.
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2015 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2774601Waltemate, T., Hülsmann, F., Pfeiffer, T., Kopp, S. & Botsch, M. (2015). Realizing a Low-latency Virtual Reality Environment for Motor Learning (VRST '15). Proceedings of the 21st ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology (S. 139-147). Gehalten auf der ACM Symposium on Virtual Reality Software and Technology, New York, NY, USA: ACM. doi:10.1145/2821592.2821607.
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2015 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2769276de Kok, I., Hough, J., Hülsmann, F., Botsch, M., Schlangen, D. & Kopp, S. (2015). A Multimodal System for Real-Time Action Instruction in Motor Skill Learning. Proceedings of ACM ICMI 17th ACM International Conference on Multimodal Interaction (S. 355-362). Gehalten auf der ACM ICMI 17th ACM International Conference on Multimodal Interaction.
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2014 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2653755Hülsmann, F., Fröhlich, J., Mattar, N. & Wachsmuth, I. (2014). Wind and warmth in virtual reality: implementation and evaluation. VRIC '14: Proceedings of the Virtual Reality International Conference: Laval Virtual. Gehalten auf der Virtual Reality International Conference: Laval Virtual, ACM. doi:10.1145/2617841.2620712.
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2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2684685Hülsmann, F., Mattar, N., Fröhlich, J. & Wachsmuth, I. (2014). Simulating wind and warmth in virtual reality: conception, realization and evaluation for a CAVE environment. JVRB - Journal of Virtual Reality and Broadcasting, 11(10). Univ. of Applied Sciences.
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2013 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2624780Hülsmann, F., Mattar, N., Fröhlich, J. & Wachsmuth, I. (2013). Wind and warmth in virtual reality - requirements and chances. In M.E. Latoschik, O. Staadt & F. Steinicke (Hrsg.), Proceedings of the Workshop Virtuelle & Erweiterte Realität 2013 (S. 133-144). Gehalten auf der Virtuelle & Erweiterte Realität, 10. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR, Aachen: Shaker Verlag.
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2011 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2308550Hülsmann, F., Dankert, T. & Pfeiffer, T. (2011). Comparing gaze-based and manual interaction in a fast-paced gaming task in Virtual Reality. In C.-A. Bohn & S. Mostafawy (Hrsg.), Proceedings of the Workshop Virtuelle & Erweiterte Realität 2011 (S. 1-12). Gehalten auf der Virtuelle & Erweiterte Realität, 8. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR, Aachen: Shaker Verlag.