33 Publikationen
-
2024 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2986495Tolks, D., Schmidt, J., & Kuhn, S. (2024). The Role of AI in Serious Games and Gamification for Health: Scoping Review. JMIR Serious Games, 12, e48258. https://doi.org/10.2196/48258
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968021Kleinsorgen, C., Baumann, A., Braun, B., Griewatz, J., Lang, J., Lenz, H., Mink, J., et al. (2022). Publication activities relating to digital teaching and learning in the GMS Journal for Medical Education - a descriptive analysis (1984-2020). GMS Journal for Medical Education , 39(5), Doc59. https://doi.org/10.3205/zma001580
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958281Dadaczynski, K., & Tolks, D. (2021). Digital health communication and health literacy in times of COVID-19. Planning and implementation of a special course of study in health promotion and prevention - Digitale Gesundheitskommunikation und -kompetenzen in Zeiten von COVID-19. Planung und Umsetzung eines Studienschwerpunkts in der Gesundheitsförderung und Prävention. GMS Journal for Medical Education, 38(1). https://doi.org/10.3205/ZMA001427
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958282Huber, J., Witti, M., Schunk, M., Fischer, M. R., & Tolks, D. (2021). The use of the online Inverted Classroom Model for digital teaching with gamification in medical studies - Der Einsatz des online Inverted-Classroom-Modells für die digitale Lehre mit Gamification im Medizinstudium. GMS Journal for Medical Education, 38(1). https://doi.org/10.3205/ZMA001399
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958283Tolks, D., Kiessling, C., Wershofen, B., Pudritz, Y., Schunk, M., Härtl, A., Fischer, M. R., et al. (2020). Lernen aus Fehlern anhand eines fallbasierten Curriculums im medizinischen Querschnittsbereich Gesundheitssysteme/Gesundheitsökonomie und öffentliche Gesundheitspflege. Das Gesundheitswesen, 82(11), 909-914. https://doi.org/10.1055/a-0894-4583
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958284Benning, N. - H., Haag, M., Knaup, P., Krefting, D., Rienhoff, O., Suhr, M., Hege, I., et al. (2020). Digital teaching as an instrument for cross-location teaching networks in medical informatics: opportunities and challenges - Digitale Lehre als Instrument für standortübergreifende Lehrverbünde in Medizinischer Informatik: Chancen und Herausforderungen. GMS Journal for Medical Education, 37(6). https://doi.org/10.3205/ZMA001349
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958285Hege, I., Tolks, D., Adler, M., & Härtl, A. (2020). Blended learning: ten tips on how to implement it into a curriculum in healthcare education . GMS Journal for Medical Education, 37(5). https://doi.org/10.3205/ZMA001338
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958287Tolks, D., Lampert, C., Dadaczynski, K., Maslon, E., Paulus, P., & Sailer, M. (2020). Spielerische Ansätze in Prävention und Gesundheitsförderung: Serious Games und Gamification. Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 63(6), 698-707. https://doi.org/10.1007/s00103-020-03156-1
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958280Tolks, D., Romeike, B. F. M., Ehlers, J., Kuhn, S., Kleinsorgen, C., Huber, J., Fischer, M. R., et al. (2020). The online inverted classroom model (oICM). A blueprint to adapt the inverted classroom to an online learning setting in medical and health education [Version 2]. MedEdPublish, 9(1). https://doi.org/10.15694/mep.2020.000113.2
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958286Tolks, D., Romeike, B. F. M., Ehlers, J., Kuhn, S., Kleinsorgen, C., Huber, J., Fischer, M. R., et al. (2020). The online inverted classroom model (oICM). A blueprint to adapt the inverted classroom to an online learning setting in medical and health education. MedEdPublish, 9(1). https://doi.org/10.15694/mep.2020.000113.1
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958289Tolks, D., Sailer, M., Dadaczynski, K., Lampert, C., Huberty, J., Paulus, P., & Horstmann, D. (2019). ONYA—The Wellbeing Game: How to Use Gamification to Promote Wellbeing. Information, 10(2), 58. https://doi.org/10.3390/info10020058
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958290Tolks, D., Dadaczynski, K., & Horstmann, D. (2018). Einführung in die Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft von Serious Games (for Health). Prävention und Gesundheitsförderung, 13(4), 272-279. https://doi.org/10.1007/s11553-018-0667-9
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958291Horstmann, D., Tolks, D., Dadaczynski, K., & Paulus, P. (2018). Förderung des Wohlbefindens durch „Gamification“ - Ein Projekt zur Anpassung und Evaluation des „Wellbeing Games“ für den deutschsprachigen Kontext. Prävention und Gesundheitsförderung, 13(4), 305-311. https://doi.org/10.1007/s11553-018-0659-9
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958293Breuer, J., & Tolks, D. (2018). Grenzen von „Serious Games for Health“. Prävention und Gesundheitsförderung, 13(4), 327-332. https://doi.org/10.1007/s11553-018-0654-1
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958294Dadaczynski, K., & Tolks, D. (2018). Spielerische Ansätze als innovative Kommunikationsstrategie der Gesundheitsförderung und Prävention. Prävention und Gesundheitsförderung, 13(4), 269-271. https://doi.org/10.1007/s11553-018-0672-z
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958297Müller, C., Füngerlings, S., & Tolks, D. (2018). Teaching load – a barrier to digitalisation in higher education? A position paper on the framework surrounding higher education medical teaching in the digital age using Bavaria, Germany as an example - Das Lehrdeputat – Barriere für die Digitalisierung an Hochschulen? Ein Positionspapier zu den Rahmenbedingungen medizinischer Hochschullehre im digitalen Zeitalter am Beispiel Bayern. GMS Journal for Medical Education, 35(3). https://doi.org/10.3205/ZMA001180
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958298Kuhn, S., Frankenhauser, S., & Tolks, D. (2018). Digitale Lehr- und Lernangebote in der medizinischen Ausbildung. Schon am Ziel oder noch am Anfang? Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, 61(2), 201-209. https://doi.org/10.1007/s00103-017-2673-z
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958295Dadaczynski, K., & Tolks, D. (2018). Digitale Public Health: Chancen und Herausforderungen internetbasierter Technologien und Anwendungen. Public Health Forum, 26(3), 275-278. https://doi.org/10.1515/pubhef-2018-0059
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958299Urresti-Gundlach, M., Tolks, D., Kiessling, C., Wagner-Menghin, M., Härtl, A., & Hege, I. (2017). Do virtual patients prepare medical students for the real world? Development and application of a framework to compare a virtual patient collection with population data. BMC Medical Education, 17(1), 174. https://doi.org/10.1186/s12909-017-1013-1
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958301Kühl, S. J., Toberer, M., Keis, O., Tolks, D., Fischer, M. R., & Kühl, M. (2017). Concept and benefits of the Inverted Classroom method for a competency-based biochemistry course in the pre-clinical stage of a human medicine course of studies - Konzeption und Nutzen der Inverted Classroom-Methode für eine kompetenzorientierte Biochemie Lehrveranstaltung im vorklinischen Studienabschnitt der Humanmedizin. GMS Journal for Medical Education, 34(3). https://doi.org/10.3205/ZMA001108
-
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958302Schoierer, J., Mertens, H., Boese-O'Reilly, S., Tolks, D., & Wershofen, B. (2017). Hitzeassoziierte Gesundheitsprobleme – relevant für die Gesundheitsversorgung? Das Gesundheitswesen, 79(04), 299-374. https://doi.org/10.1055/s-0037-1602120
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958303Hege, I., Kononowicz, A. A., Tolks, D., Edelbring, S., & Kuehlmeyer, K. (2016). A qualitative analysis of virtual patient descriptions in healthcare education based on a systematic literature review. BMC Medical Education, 16(1), 146. https://doi.org/10.1186/s12909-016-0655-8
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958304Tolks, D., Schäfer, C., Raupach, T., Kruse, L., Sarikas, A., Gerhardt-Szép, S., Klauer, G., et al. (2016). An Introduction to the Inverted/Flipped Classroom Model in Education and Advanced Training in Medicine and in the Healthcare Professions - Eine Einführung in die Inverted/Flipped-Classroom-Methode in der Aus- und Weiterbildung in der Medizin und den Gesundheitsberufen. GMS Journal for Medical Education, 33(3). https://doi.org/10.3205/ZMA001045
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958305Tolks, D., Pelczar, I., Bauer, D., Brendel, T., Görlitz, A., Küfner, J., Simonsohn, A., et al. (2014). Implementation of a Blended-Learning Course as Part of Faculty Development. Creative Education, 05(11), 948-953. https://doi.org/10.4236/ce.2014.511108
-
2013 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958306Tolks, D., & Fischer, M. R. (2013). Overview: Potentials of New Media for the Training of Health Educators in the Field of Diabetes Prevention. In P. Schwarz & P. Reddy (Eds.), Prevention of Diabetes (pp. 177-194). Oxford, UK: John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118661321.ch12
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958307Tolks, D., & Fischer, M. R. (2013). Serious Games for Health – ernstzunehmende didaktische Konzepte in der medizinischen Ausbildung? GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie, 9(1). https://doi.org/10.3205/MIBE000131
-
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958308Kronsbein, P., Fischer, M. R., Tolks, D., Greaves, C., Puhl, S., Stych, K. E., & EH Schwarz, P. (2011). IMAGE: Development of a European curriculum for the training of prevention managers. The British Journal of Diabetes & Vascular Disease, 11(4), 163-167. https://doi.org/10.1177/1474651411411256
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958309Paulweber, B., Valensi, P., Lindström, J., Lalic, N., Greaves, C., McKee, M., Kissimova-Skarbek, K., et al. (2010). A European Evidence-Based Guideline for the Prevention of Type 2 Diabetes. Hormone and Metabolic Research, 42(S 01), S3-S36. https://doi.org/10.1055/s-0029-1240928
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958310Pajunen, P., Landgraf, R., Muylle, F., Neumann, A., Lindström, J., Schwarz, P., Peltonen, M., et al. (2010). Quality Indicators for the Prevention of Type 2 Diabetes in Europe – IMAGE. Hormone and Metabolic Research, 42(S 01), S56-S63. https://doi.org/10.1055/s-0029-1240976
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958311Lindström, J., Neumann, A., Sheppard, K., Gilis-Januszewska, A., Greaves, C., Handke, U., Pajunen, P., et al. (2010). Take Action to Prevent Diabetes – The IMAGE Toolkit for the Prevention of Type 2 Diabetes in Europe. Hormone and Metabolic Research, 42(S 01), S37-S55. https://doi.org/10.1055/s-0029-1240975
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958312Hege, I., Pelczar, I., Pfeiffer, M., Reincke, M., Tolks, D., & Fischer, M. R. (2010). Integration eines Open-Source-Lernmanagementsystems an der Medizinischen Fakultät der LMU München: ein Erfahrungsbericht unter ökonomischen Gesichtspunkten. GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie, 6(2). https://doi.org/10.3205/MIBE000110
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958313Tolks, D., Quattrochi, J. J., Hofmann, M., & Fischer, M. R. (2010). Internationales kooperatives Lernen mit der fallbasierten Online-Lernplattform ICON. GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie, 6(2). https://doi.org/10.3205/MIBE000108
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958314Sostmann, K., Tolks, D., Fischer, M., & Buron, S. (2010). Serious Games for Health: Spielend lernen und heilen mit Computerspielen? GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie, 6(2). https://doi.org/10.3205/MIBE000112