50 Publikationen

Alle markieren

  • [50]
    2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297
    Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2019): Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im Praxissemester.
    PUB
     
  • [49]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990
    Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2017): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
    PUB
     
  • [48]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910696
    Roelle, J.; Endres, T. (2017): Arbeitsgruppe "Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte".
    PUB
     
  • [47]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257
    Roelle, J.; Berthold, K. (2017): Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments.
    PUB
     
  • [46]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910698
    Roelle, J.; Nückles, M. (2017): Die Rolle von Wissenskonstruktion und Gedächtnisabruf beim Schreiben von Lernprotokollen. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte.
    PUB
     
  • [45]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367
    Roelle, J.; Rahimkhani-Sagvand, N.; Berthold, K. (2017): Detrimental effects of immediate explanation feedback European Journal of Psychology of Education,32:(3): 367-384.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [44]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259
    Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K.; Rumann, S. (2017): Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
    PUB
     
  • [43]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559
    Roelle, J.; Berthold, K. (2017): Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks matters Learning and Instruction,49: 142-156.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [42]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371
    Roelle, J.; Hiller, S.; Berthold, K.; Rumann, S. (2017): Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examples Learning and Instruction,49: 1-12.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [41]
    2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722
    Kochanek, S.; Grund, A.; Berthold, K.; Fries, S.; Roelle, J. (2017): Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens.
    PUB
     
  • [40]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899
    Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2017): Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast.
    PUB
     
  • [39]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697
    Hiller, S.; Rumann, S.; Berthold, K.; Roelle, J. (2017): Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte.
    PUB
     
  • [38]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258
    Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2017): Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
    PUB
     
  • [37]
    2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909260
    Roelle, J. (2017): Symposium "How to optimize example-based learning?".
    PUB
     
  • [36]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368
    Roelle, J.; Nowitzki, C.; Berthold, K. (2017): Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other? Learning and Instruction,50: 54-64.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [35]
    2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370
    Roelle, J.; Schmidt, E. M.; Buchau, A.; Berthold, K. (2017): Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning. Journal of Educational Psychology,109:(1): 99-117.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [34]
    2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218
    Pieper, M.; Roelle, J.; vom Hofe, R.; Salle, A.; Berthold, K. (2016): Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
    PUB
     
  • [33]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252
    Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters.
    PUB
     
  • [32]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249
    Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle.
    PUB
     
  • [31]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251
    Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions.
    PUB
     
  • [30]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909256
    Roelle, J. (2016): Symposium "Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?".
    PUB
     
  • [29]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254
    Schalk, L.; Roelle, J.; Saalbach, H.; Berthold, K.; Stern, E.; Renkl, A. (2016): Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
    PUB
     
  • [28]
    2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369
    Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanations Instructional Science,44:(2): 147-176.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [27]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250
    Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?
    PUB
     
  • [26]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255
    Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
    PUB
     
  • [25]
    2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253
    Hiller, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2016): How to foster the effectiveness of example-based learning.
    PUB
     
  • [24]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220 OA
    Roelle, J.; Müller, C.; Roelle, D.; Berthold, K. (2015): Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework PLoS ONE,10:(4):e0124115
    PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
     
  • [23]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247
    Roelle, J.; Berthold, K. (2015): Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations.
    PUB
     
  • [22]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590
    Roelle, J.; Berthold, K. (2015): Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanations Cognition and Instruction,33:(3): 199-225.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [21]
    2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495
    Roelle, J.; Lehmkuhl, N.; Beyer, M. - U.; Berthold, K. (2015): The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions Journal of Educational Psychology,107:(3): 705-723.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [20]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248
    Roelle, J.; Schmidt, E. M.; Buchau, A.; Berthold, K. (2015): Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?
    PUB
     
  • [19]
    2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246
    Roelle, J.; Nowitzki, C.; Berthold, K. (2015): Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle.
    PUB
     
  • [18]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245
    Roelle, J.; Berthold, K. (2014): Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese.
    PUB
     
  • [17]
    2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244
    Roelle, J.; Lehmkuhl, N.; Berthold, K. (2014): Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters.
    PUB
     
  • [16]
    2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208
    Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2014): Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanations Instructional Science,42:(2): 207-228.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [15]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242
    Roelle, J.; Berthold, K. (2013): How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations.
    PUB
     
  • [14]
    2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802
    Roelle, J.; Berthold, K. (2013): The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations Instructional Science,41:(4): 635-656.
    PUB | DOI | WoS
     
  • [13]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909243
    Roelle, J. (2013): Symposium "When to use and how to optimise instructional explanations".
    PUB
     
  • [12]
    2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241
    Roelle, J.; Berthold, K. (2013): Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen.
    PUB
     
  • [11]
    2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635
    Roelle, J.; Krüger, S.; Jansen, C.; Berthold, K. (2012): The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writing Education Research International,2012:751625
    PUB | DOI
     
  • [10]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238
    Roelle, J.; Berthold, K. (2012): Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können.
    PUB
     
  • [9]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240
    Roelle, J.; Berthold, K. (2012): Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective.
    PUB
     
  • [8]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909237
    Wolff, S.; Roelle, J.; Berthold, K. (2012): Training active processing of explanations works but training focused processing works better. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective.
    PUB
     
  • [7]
    2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909239
    Roelle, J. (2012): Symposium "Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können".
    PUB
     
  • [6]
    2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235
    Roelle, J.; Berthold, K. (2011): How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work.
    PUB
     
  • [5]
    2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236
    Roelle, J.; Berthold, K. (2011): Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?
    PUB
     
  • [4]
    2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209
    Roelle, J.; Berthold, K.; Fries, S. (2011): Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise matters International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning,1:(2): 16-30.
    PUB | DOI
     
  • [3]
    2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233
    Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2010): How to optimize providing and processing instructional explanations.
    PUB
     
  • [2]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232
    Roelle, J.; Berthold, K.; Renkl, A. (2010): Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations.
    PUB
     
  • [1]
    2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234
    Roelle, J.; Berthold, K. (2010): The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations.
    PUB
     

Suche

Publikationen filtern

Darstellung / Sortierung

Export / Einbettung