50 Publikationen
-
2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im PraxissemesterPUB
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2019)
Presented at the paEpsy-Tagung, Universität Leipzig. -
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen LerntagebuchsPUB
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2017)
Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910696Arbeitsgruppe "Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte"PUB
Roelle J, Endres T (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessmentsPUB
Roelle J, Berthold K (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910698Die Rolle von Wissenskonstruktion und Gedächtnisabruf beim Schreiben von Lernprotokollen. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer InhaltePUB
Roelle J, Nückles M (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908367Detrimental effects of immediate explanation feedbackPUB | DOI | WoS
Roelle J, Rahimkhani-Sagvand N, Berthold K (2017)
European Journal of Psychology of Education 32(3): 367-384. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?PUB
Hiller S, Roelle J, Berthold K, Rumann S (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908559Effects of incorporating retrieval into learning tasks: The complexity of the tasks mattersPUB | DOI | WoS
Roelle J, Berthold K (2017)
Learning and Instruction 49: 142-156. -
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908371Example-based learning: The benefits of prompting organization before providing examplesPUB | DOI | WoS
Roelle J, Hiller S, Berthold K, Rumann S (2017)
Learning and Instruction 49: 1-12. -
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten LernensPUB
Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2017)
Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrastPUB
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)
Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer InhaltePUB
Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J (2017)
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?PUB
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909260Symposium "How to optimize example-based learning?"PUB
Roelle J (2017)
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908368Do cognitive and metacognitive processes set the stage for each other?PUB | DOI | WoS
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2017)
Learning and Instruction 50: 54-64. -
2017 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908370Effects of informing learners about the dangers of making overconfident judgments of learning.PUB | DOI | WoS
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2017)
Journal of Educational Psychology 109(1): 99-117. -
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen LerntagebuchsPUB
Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2016)
Presented at the BiProfessional-Konferenz, Bielefeld. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies mattersPUB
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine RollePUB
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questionsPUB
Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909256Symposium "Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?"PUB
Roelle J (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?PUB
Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2908369Effects of comparing contrasting cases and inventing on learning from subsequent instructional explanationsPUB | DOI | WoS
Roelle J, Berthold K (2016)
Instructional Science 44(2): 147-176. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?PUB
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?PUB
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253How to foster the effectiveness of example-based learningPUB
Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France. -
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive frameworkPUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
Roelle J, Müller C, Roelle D, Berthold K (2015)
PLoS ONE 10(4): e0124115. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanationsPUB
Roelle J, Berthold K (2015)
Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus. -
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2901590Effects of comparing contrasting cases on learning from subsequent explanationsPUB | DOI | WoS
Roelle J, Berthold K (2015)
Cognition and Instruction 33(3): 199-225. -
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructionsPUB | DOI | WoS
Roelle J, Lehmkuhl N, Beyer M-U, Berthold K (2015)
Journal of Educational Psychology 107(3): 705-723. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?PUB
Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2015)
Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine RollePUB
Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2015)
Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-HypothesePUB
Roelle J, Berthold K (2014)
Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge mattersPUB
Roelle J, Lehmkuhl N, Berthold K (2014)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands. -
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2669208Two instructional aids to optimise processing and learning from instructional explanationsPUB | DOI | WoS
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2014)
Instructional Science 42(2): 207-228. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanationsPUB
Roelle J, Berthold K (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2612802The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanationsPUB | DOI | WoS
Roelle J, Berthold K (2013)
Instructional Science 41(4): 635-656. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909243Symposium "When to use and how to optimise instructional explanations"PUB
Roelle J (2013)
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von ErklärungenPUB
Roelle J, Berthold K (2013)
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland. -
2012 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2535635The use of solved example problems for fostering strategies of self-regulated learning in journal writingPUB | DOI
Roelle J, Krüger S, Jansen C, Berthold K (2012)
Education Research International 2012: 751625 . -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden könnenPUB
Roelle J, Berthold K (2012)
Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effectivePUB
Roelle J, Berthold K (2012)
Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909237Training active processing of explanations works but training focused processing works better. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effectivePUB
Wolff S, Roelle J, Berthold K (2012)
Presented at the 48th Conference of the German Psychological Society (DGPs), Bielefeld, Germany. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909239Symposium "Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können"PUB
Roelle J (2012)
Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland. -
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can workPUB
Roelle J, Berthold K (2011)
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England. -
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?PUB
Roelle J, Berthold K (2011)
Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland. -
2011 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991209Effects of feedback on learning strategies in learning journals: Learner-expertise mattersPUB | DOI
Roelle J, Berthold K, Fries S (2011)
International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning 1(2): 16-30. -
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233How to optimize providing and processing instructional explanationsPUB
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany. -
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232Two instructional aids to optimize processing of instructional explanationsPUB
Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany. -
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanationsPUB
Roelle J, Berthold K (2010)
Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China.