50 Publikationen
-
2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2019)PUB
Unterstützen Leitfragen und Expertenfeedback im Lerntagebuch das Reflektieren im Praxissemester.
Presented at the paEpsy-Tagung, Universität Leipzig. -
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2017)PUB
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
Presented at the Tagung Forschendes Lernen - The wider view, Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910696Roelle J, Endres T (2017)PUB
Arbeitsgruppe "Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte".
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909257Roelle J, Berthold K (2017)PUB
Effects of informing fifth graders about the dangers of making overconfident judgments of learning. In M. L. Nederhand (Chair), How am I doing? Improving students’ self-assessments.
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910698Roelle J, Nückles M (2017)PUB
Die Rolle von Wissenskonstruktion und Gedächtnisabruf beim Schreiben von Lernprotokollen. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte.
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259Hiller S, Roelle J, Berthold K, Rumann S (2017)PUB
Fostering learning from examples by prompting organization processes. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
-
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722Kochanek S, Grund A, Berthold K, Fries S, Roelle J (2017)PUB
Produktorientierte und prozessorientierte Adaptation testbasierten Lernens.
Presented at the Fachtagung Hochschulen im digitalen Zeitalter, Berlin, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)PUB
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast.
Presented at the 4th International Conference on Analogical Reasoning, Paris, France. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697Hiller S, Rumann S, Berthold K, Roelle J (2017)PUB
Beispielbasiertes Lernen: Der Nutzen von Closed-Book Selbsterklärungsprompts. In J. Roelle & T. Endres (Chair), Alles auf Abruf? Der Nutzen von Gedächtnisabruf beim Lernen komplexer Inhalte.
Presented at the Gemeinsame Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), Münster, Deutschland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2017)PUB
Sequencing worked examples: Effects of blocking, interleaving, comparison, and contrast. In J. Roelle (Chair), How to optimize example-based learning?
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909260Roelle J (2017)PUB
Symposium "How to optimize example-based learning?".
Presented at the 17th Biennal Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Tampere, Finland. -
-
-
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218Pieper M, Roelle J, vom Hofe R, Salle A, Berthold K (2016)PUB
Förderung forschenden Lernens mithilfe eines virtuellen Lerntagebuchs.
Presented at the BiProfessional-Konferenz, Bielefeld. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909252Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Learning strategies in learning protocols: The sequence of cognitive and metacognitive strategies matters.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909249Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Sollen Lernaufgaben zu Gedächtnisabruf anregen? Die Komplexität der Lernaufgaben spielt eine Rolle.
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909251Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Test-based learning: Inconsistent effects between higher and lower level test questions.
Presented at the 9th International Cognitive Load Theory Conference, Bochum, Germany. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909256Roelle J (2016)PUB
Symposium "Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?".
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254Schalk L, Roelle J, Saalbach H, Berthold K, Stern E, Renkl A (2016)PUB
Sets von Lösungsbeispielen für den Wissenserwerb optimieren: Effekte von Interleaving und der Anregung zum Vergleichen und Kontrastieren. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909250Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens gesteigert werden?
Presented at the 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909255Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)PUB
Die Rolle der Grundlagenverarbeitung für den Nutzen beispielbasierten Lernens. In J. Roelle (Chair), Wie kann die Effektivität beispielbasierten Lernens optimiert werden?
Presented at the 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, Deutschland. -
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909253Hiller S, Roelle J, Berthold K (2016)PUB
How to foster the effectiveness of example-based learning.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Dijon, France. -
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909247Roelle J, Berthold K (2015)PUB
Specific relevance instructions: Targeted learning activities and retrieval processes matter. In V. Hoogerheide (Chair), Gaining by explaining: Enhancing learning by receiving and generating explanations.
Presented at the 16th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Cyprus. -
-
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248Roelle J, Schmidt EM, Buchau A, Berthold K (2015)PUB
Was nützt es, Lernende über die Gefahr der Überschätzung des eigenen Wissensstands zu informieren?
Presented at the 80. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Göttingen, Deutschland. -
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909246Roelle J, Nowitzki C, Berthold K (2015)PUB
Förderung von Lernstrategien selbstregulierten Lernens in Lernprotokollen: Die Sequenz von kognitiven und metakognitiven Prompts spielt eine Rolle.
Presented at the 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909245Roelle J, Berthold K (2014)PUB
Lernen aus instruktionalen Erklärungen: Effekte von Prompts auf Basis des Aktiv-Konstruktiv-Interaktiv Frameworks. In K. Loibl, A. Deiglmayr & N. Rummel (Chair), "Interaktiv > konstruktiv" = "kooperativ > individuell"? Eine Erweiterung zu Chis ICAP-Hypothese.
Presented at the 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland. -
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909244Roelle J, Lehmkuhl N, Berthold K (2014)PUB
Effects between specific and general relevance instructions to foster learning from instructional explanations: Prior knowledge matters.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Rotterdam, Netherlands. -
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909242Roelle J, Berthold K (2013)PUB
How to foster learning from explanations by explaining less. In J. Roelle (Chair), When to use and how to optimise instructional explanations.
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909243Roelle J (2013)PUB
Symposium "When to use and how to optimise instructional explanations".
Presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Munich, Germany. -
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909241Roelle J, Berthold K (2013)PUB
Förderung des Lernens aus Erklärungen durch Reduzierung von Erklärungen.
Presented at the 1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Kiel, Deutschland. -
-
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909238Roelle J, Berthold K (2012)PUB
Vorbereitung zukünftigen Lernens mit kontrastierten Fällen: Ausgearbeitete Lösungen schlagen Inventing. In J. Roelle (Chair), Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können.
Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909240Roelle J, Berthold K (2012)PUB
Contrasting cases effectively prepare learners for future learning from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective.
Presented at the 48th Conference of the German Psychological Socienty (DGPs), Bielefeld, Germany. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909237Wolff S, Roelle J, Berthold K (2012)PUB
Training active processing of explanations works but training focused processing works better. In K. Berthold (Chair), When and how instructional explanations can be effective.
Presented at the 48th Conference of the German Psychological Society (DGPs), Bielefeld, Germany. -
2012 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909239Roelle J (2012)PUB
Symposium "Wie Lernende auf das Lernen aus direkter Instruktion vorbereitet werden können".
Presented at the 77. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, Deutschland. -
2011 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909235Roelle J, Berthold K (2011)PUB
How to prepare learners to learn from instructional explanations. In K. Berthold (Chair), How instructional explanations can work.
Presented at the 14th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Exeter, England. -
2011 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909236Roelle J, Berthold K (2011)PUB
Wie kann das Lernen aus Erklärungen gefördert werden?
Presented at the [science fair], Bielefeld, Deutschland. -
-
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)PUB
How to optimize providing and processing instructional explanations.
Presented at the JURE 2010 Conference, Frankfurt, Germany. -
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909232Roelle J, Berthold K, Renkl A (2010)PUB
Two instructional aids to optimize processing of instructional explanations.
Presented at the EARLI SIG 6 & 7 Conference, Ulm, Germany. -
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909234Roelle J, Berthold K (2010)PUB
The expertise reversal effect in prompting focused processing of instructional explanations.
Presented at the 4th International Cognitive Load Theory Conference, Hongkong, China.