154 Publikationen
-
-
2024 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2988259V. Kubik, M. H. Hefter, M. Nückles, and K. Berthold, 2024.PUB
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2968905M. H. Hefter, V. Kubik, and K. Berthold, “Can prompts improve self-explaining an online video lecture? Yes, but do not disturb!”, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 2023, 20, : 15.PUB | DOI | PubMed | Europe PMC
-
-
2023 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965228M. H. Hefter, J. Roelle, A. Renkl, and K. Berthold, “Generic preparation for upcoming explanations: Intra- and inter-domain effects of a digital training intervention”, Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 2023, 18.PUB | DOI | Download (ext.)
-
-
-
2023 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2982670V. Kubik, M. H. Hefter, M. Nückles, and K. Berthold, 2023.PUB
-
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2958777M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, “Prompts im Lerntagebuch fördern die Reflexion von Lehramtsstudierenden im Praxissemester”, Psychologie in Erziehung und Unterricht, 2022, 69, 262-277.PUB | DOI | Download (ext.) | WoS
-
2022 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2966275M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, 2022.PUB
-
2022 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2965227M. H. Hefter, R. vom Hofe, and K. Berthold, “Effects of a digital math training intervention on self-efficacy: Can clipart explainers support learners?”, International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 2022, 30, 29-41.PUB | DOI
-
-
-
-
-
2021 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2959904S. Heitmann, N. Obergassel, S. Fries, A. Grund, K. Berthold, and J. Roelle, “Adaptive practice quizzing in a university lecture: A pre-registered field experiment”, Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 2021, 10, 603-620.PUB | DOI | WoS
-
2021 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2957463M. H. Hefter, J. Roelle, A. Renkl, and K. Berthold, 2021.PUB
-
-
2020 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2943305H. Münchow, T. Richter, S. von der Mühlen, S. Schmid, K. E. Bruns, and K. Berthold, “ Verstehen von Argumenten in wissenschaftlichen Texten: Reliabilität und Validität des Argumentstrukturtests (AST)”, Diagnostica, 2020, 66, 136-145.PUB | PDF | DOI | Download (ext.) | WoS
-
-
-
-
-
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2933288M. H. Hefter, I. ten Hagen, C. Krense, K. Berthold, and A. Renkl, “Effective and efficient acquisition of argumentation knowledge by self-explaining examples: videos, texts, or graphic novels?”, Journal of Educational Psychology, 2019, 111, 1396–1405.PUB | DOI | WoS
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956374S. Heitmann, A. Grund, K. Berthold, S. Fries, and J. Roelle, 2019.PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2956373S. Heitmann, A. Grund, S. Fries, K. Berthold, and J. Roelle, 2019.PUB
-
-
2019 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2936297M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, 2019.PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2936123M. H. Hefter, I. ten Hagen, C. Krense, K. Berthold, and A. Renkl, 2019.PUB
-
-
2019 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2930582S. von der Mühlen, T. Richter, S. Schmid, and K. Berthold, “How to improve argumentation comprehension in university students: Experimental test of a training approach”, Instructional Science, 2019, 47, 215-237.PUB
-
2019 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2933944M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, 2019.PUB
-
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2915548M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, 2018.PUB
-
2018 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2952291S. Heitmann, A. Grund, K. Berthold, S. Fries, and J. Roelle, “Testing Is More Desirable When It Is Adaptive and Still Desirable When Compared to Note-Taking”, Frontiers in Psychology, 2018, 9, : 2596.PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
-
-
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2931864S. Heitmann, A. Grund, K. Berthold, S. Fries, and J. Roelle, 2018.PUB
-
2018 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931030M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, 2018.PUB
-
2018 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2919605S. Kochanek, A. Grund, K. Berthold, S. Fries, and J. Roelle, 2018.PUB
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912990M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, 2017.PUB
-
-
-
-
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2914082J. Bauer, K. Berthold, M. H. Hefter, M. Prenzel, and A. Renkl, 2017.PUB
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909259S. Hiller, J. Roelle, K. Berthold, and S. Rumann, 2017.PUB
-
-
-
2017 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2912722S. Kochanek, A. Grund, K. Berthold, S. Fries, and J. Roelle, 2017.PUB
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2911899L. Schalk, J. Roelle, H. Saalbach, K. Berthold, E. Stern, and A. Renkl, 2017.PUB
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2910697S. Hiller, S. Rumann, K. Berthold, and J. Roelle, 2017.PUB
-
2017 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909258L. Schalk, J. Roelle, H. Saalbach, K. Berthold, E. Stern, and A. Renkl, 2017.PUB
-
-
-
2016 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2931218M. Pieper, J. Roelle, R. vom Hofe, A. Salle, and K. Berthold, 2016.PUB
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909170M. H. Hefter, A. Renkl, W. Rieß, S. Schmid, S. Fries, and K. Berthold, 2016.PUB
-
-
-
-
2016 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909254L. Schalk, J. Roelle, H. Saalbach, K. Berthold, E. Stern, and A. Renkl, 2016.PUB
-
-
2016 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2906178S. von der Muehlen, T. Richter, S. Schmid, E. M. Schmidt, and K. Berthold, “The use of source-related strategies in evaluating multiple psychology texts: a student-scientist comparison”, Reading and Writing, 2016, 29, 1677-1698.PUB | DOI | WoS
-
-
-
-
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2759166M. H. Hefter, A. Renkl, W. Riess, S. Schmid, S. Fries, and K. Berthold, “Effects of a training intervention to foster precursors of evaluativist epistemological understanding and intellectual values”, Learning and Instruction, 2015, 39, 11-22.PUB | DOI | WoS
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2735220J. Roelle, C. Müller, D. Roelle, and K. Berthold, “Learning from instructional explanations: Effects of prompts based on the active-constructive-interactive framework”, PLoS ONE, 2015, 10, : e0124115.PUB | PDF | DOI | WoS | PubMed | Europe PMC
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909179A. Renkl, C. Krense, M. H. Hefter, K. Berthold, and W. Riess, 2015.PUB
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909177M. H. Hefter, K. Berthold, A. Renkl, W. Rieß, and S. Fries, 2015.PUB
-
-
-
2015 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2772495J. Roelle, N. Lehmkuhl, M. - U. Beyer, and K. Berthold, “The role of specificity, targeted learning activities, and prior knowledge for the effects of relevance instructions”, Journal of Educational Psychology, 2015, 107, 705-723.PUB | DOI | WoS
-
2015 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909248J. Roelle, E. M. Schmidt, A. Buchau, and K. Berthold, 2015.PUB
-
-
2014 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2679439M. H. Hefter, K. Berthold, A. Renkl, W. Riess, S. Schmid, and S. Fries, “Effects of a training intervention to foster argumentation skills while processing conflicting scientific positions”, Instructional Science, 2014, 42, 929-947.PUB | DOI | WoS
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909194E. M. Schmidt, S. Y. von der Mühlen, K. Bruns, S. Schmid, T. Richter, and K. Berthold, 2014.PUB
-
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909181M. H. Hefter, K. Berthold, A. Renkl, W. Rieß, S. Schmid, and S. Fries, 2014.PUB
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909193S. Schmid, S. Y. von der Mühlen, E. M. Schmidt, K. Bruns, T. Richter, and K. Berthold, 2014.PUB
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909198S. Y. von der Mühlen, T. Richter, S. Schmid, K. Berthold, K. Bruns, and E. M. Schmidt, 2014.PUB
-
-
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909180M. H. Hefter, A. Renkl, W. Rieß, S. Schmid, S. Fries, and K. Berthold, 2014.PUB
-
2014 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909197E. M. Schmidt, S. Y. von der Mühlen, K. Bruns, S. Schmid, T. Richter, and K. Berthold, 2014.PUB
-
2014 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909200S. Y. von der Mühlen, E. M. Schmidt, T. Richter, K. Berthold, S. Schmid, and K. Bruns, 2014.PUB
-
-
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909184M. H. Hefter, M. Hellmann, A. Tombrink, K. Berthold, A. Renkl, W. Rieß, S. Schmid, and S. Fries, 2013.PUB
-
-
2013 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | Veröffentlicht | PUB-ID: 2907065F. A. Eyssel, K. Berthold, A. Mittelstädt, and S. Schlotthauer, in Abstracts of the 55th Conference of Experimental Psychologists (TeaP 2013) (Eds.: U. Ansorge, E. Kirchler, C. Lamm, H. Leder), Pabst, Lengerich, 2013, p. 76.PUB
-
2013 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 2651009A. Deiglmayr, E. Paus, C. McCall, D. Mullins, K. Berthold, J. Wittwer, N. Kramer, and N. Rummel, “Toward an Integration of the Learning and Communication Perspectives in Computer-Supported Instructional Communication”, Journal of Media Psychology, 2013, 25, 180-189.PUB | DOI | WoS
-
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909185M. H. Hefter, M. Hellmann, A. Tombrink, K. Berthold, A. Renkl, W. Rieß, S. Schmid, and S. Fries, 2013.PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909183M. H. Hefter, K. Berthold, A. Renkl, W. Riess, S. Schmid, and S. Fries, 2013.PUB
-
2013 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909203A. Mittelstädt, J. Schlotthauer, F. Eyssel, and K. Berthold, 2013.PUB
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2010 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909207K. Berthold, L. Faulhaber, T. Guevara, and A. Renkl, 2010.PUB
-
2010 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909233J. Roelle, K. Berthold, and A. Renkl, 2010.PUB
-
-
-
2010 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991212K. Berthold, C. Große, and A. Renkl, “Steunvragen voor zelfverklaringen bevorderen de integratie van multipele representaties”, Pedagogische Studien, 2010, 87, 38-50.PUB
-
-
-
-
2009 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909212K. Berthold, H. Röder, D. Knörzer, W. Kessler, and A. Renkl, 2009.PUB
-
2009 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989072T. H. S. Eysink, T. de Jong, K. Berthold, B. Kolloffel, M. Opfermann, and P. Wouters, “Learner Performance in Multimedia Learning Arrangements: An Analysis Across Instructional Approaches”, American Educational Research Journal, 2009, 46, 1107-1149.PUB | DOI | WoS
-
-
-
-
-
-
-
2008 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991222K. Berthold, and A. Renkl, in Pädagogische Professionalität als Gegenstand empirischer Forschung (Ed.: E.-M. Lankes), Waxmann, Münster [u.a.], 2008, p. 177-188.PUB
-
-
-
-
-
-
-
-
2007 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991243R. Schwonke, A. Renkl, and K. Berthold, in Proceedings of EuroCogSci07 (Eds.: S. Vosniadou, D. Kayser, A. Protopapas), Erlbaum, Hove, 2007, p. 238-243.PUB
-
-
-
-
-
2006 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1989065K. Berthold, “Handlungskompetent durch Reflexion im Lerntagebuch: fünf Thesen”, Bildung und Erziehung, 2006, 59, 205-214.PUB
-
2006 | Dissertation | PUB-ID: 1989087K. Berthold, Learning from worked-out examples, Universität Freiburg, Freiburg (Breisgau), 2006.PUB
-
-
-
2005 | Zeitschriftenaufsatz | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991306R. Schwonke, M. Nückles, S. Hauser, K. Berthold, and A. Renkl, “Computergestütztes Schreiben von Lernprotokollen – Umsetzung und Evaluierung eines kognitiven Werkzeugs zur Förderung selbstgesteuerten Lernens”, Zeitschrift für Medienpsychologie, 2005, 17, 42-53.PUB
-
-
2005 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991295K. Berthold, and A. Renkl, in Proceedings of the CogSci 2005 (Eds.: B.G. Bara, L. Barsalou, M. Bucciarelli), Erlbaum, Mahwah, NJ, 2005, p. 250-255.PUB
-
-
2004 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991325K. Berthold, M. Nückles, and A. Renkl, in Instructional Design for Effective and Enjoyable Computer-Supported Learning. Proceedings of the First Joint Meeting of the EARLI SIGs (Eds.: P. Gerjets, J. Elen, R. Joineru, P. Kirschner), Knowledge Media Research Center, Tübingen, 2004, p. 193-200.PUB
-
-
2004 | Sammelwerksbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991341A. Renkl, M. Nückles, R. Schwonke, K. Berthold, and S. Hauser, in Lernprozess, Lernumgebung und Lerndiagnostik. Wissenschaftliche Beiträge zum Lernen im 21. Jahrhundert (Eds.: M. Wosnitza, A. Frey, R.S. Jäger), Verlag Empirische Pädagogik, Landau, 2004, p. 101-116.PUB
-
2003 | Kurzbeitrag Konferenz / Poster | PUB-ID: 2909308R. Schwonke, S. Hauser, K. Berthold, M. Nückles, and A. Renkl, 2003.PUB
-
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909307M. Nückles, K. Berthold, J. Gurlitt, and A. Renkl, 2003.PUB
-
2003 | Konferenzbeitrag | PUB-ID: 2909306M. Nückles, K. Berthold, J. Gurlitt, and A. Renkl, 2003.PUB
-
2003 | Konferenzbeitrag | Veröffentlicht | PUB-ID: 1991664K. Berthold, M. Nückles, and A. Renkl, in Proceedings of EuroCogSci 03 (Eds.: F. Schmalhofer, R. Young, G. Kath), Erlbaum, Mahwah, NJ, 2003, p. 373.PUB